Paul Alvarado Mendoza, Tensaii, och Jenny Berg, Vintage Plantations, är mycket nöjda över den gräsrotsfinansiering som en kampanj på Kickstarter gav.
Paul Alvarado Mendoza, Tensaii, och Jenny Berg, Vintage Plantations, är mycket nöjda över den gräsrotsfinansiering som en kampanj på Kickstarter gav.

Lyckad gräsrotsfinansiering via nätet

Kickstarterkampanj för Umeåföretagen Vintage Plantations och Tensaii blev lyckad. 163 000 kronor har samlats in via internet.

Finansiering och investeringar är ofta en tuff nyckelfråga för många företag. Inom startup-världen drar allt fler företag igång kampanjer på sajter som Kickstarter för att få unika möjligheter till så kallad crowdfunding eller gräsrotsfinansiering.

Senaste exemplet är Umeåföretaget Vintage Plantations som tillsammans med bolaget Tensaii startat en kampanj på Kickstarter för att privatpersoner och företag ska få möjlighet att ge bidrag till finansiering.

Syftet med Kickstarterkampanjen är att skapa en ekonomisk grund till att få ut en ny ljus mjölkfri havrechoklad till marknaden. För det skapade Tensaii en crowdfunding-kampanj på Kickstarter för att samla in pengar till en maskin som kan öka hållbarheten på chokladen för att sälja den i butik.

Målet överträffades

Kickstarter-kampanjen blev snabbt mycket lyckad och målet på 150 000 kronor överträffades på kort tid. När detta skrivs har kampanjen dragit in 163 000 kronor. Sammanlagt har över 200 personer från Sverige och Europa gett bidrag.

– Kampanjen blev så lyckad! Mer än 200 personer runtom i landet har backat Kickstarterkampanjen som skapats av Tensaii. Både privatpersoner och Umeåbutiker som DUÅ, Kahls Avion och Meretes har stöttat. Tack vare alla dessa kommer vi nu att kunna utveckla en unik choklad som redan fått internationell uppmärksamhet. En ekologisk ljus choklad utan mjölk baserad på svensk havre, säger Jenny Berg, vd för Vintage Plantations.