GameDev Conference
Fredrik Wester, i mitten, föreläste om afärsmodeller för spelutvecklare. Här tillsammans med Johan Lundkvist, FIlmarc, och Emanuel Dohi, Dohi Sweden.

Lyckad konferens för spelutvecklare

Affärsutveckling för spelföretag och att besök på spelmässor kan bli en framgång var några av huvudpunkterna när över 70 spelutvecklare från norra Sverige och Finland samlades till Umeås första spelutvecklarkonferens, GameDev Conference.

‐ Att det är så många som kommit visar hur viktig den här mötesplatsen är, sade Johan Lundqvist från
Filmarc som med stöd av
Dohi Sweden
arrangerade konferensen. Johan Lundkvist kunde konstatera att mer än 70 spelutvecklare kommit för att delta under dagen på Folkets hus. På programmet stod flera föreläsningar om affärsutveckling men också mycket tid för att träffas och knyta kontakter.

‐ Vi  vill att det här ska vara ett socialt event för det är viktigt att nätverka. Det är viktigt att vi som jobbar tillsammans får träffas och jag ser att 96 procent av ni som är här jobbar direkt med utveckling. Det är mycket bra! fortsatte Johan Lundkvist när han hälsade alla välkomna.

Det lokala inslaget var vitkgit under dagen med presentationer från flera av Umeås spelföretag om sin verksamhet. Bland annat klev
Zordix,
Dohi Sweden
och
Coldwood
upp på scenen för att berätta om aktuella produktioner.  

Affärsutveckling och strategiskt tänkande

Först ut bland föredragshållarna var Fredrik Wester, vd på
Paradox, som bland annat svarat för lanseringen av
Magicka, ett äventyrsspel utvecklat av
Arrowhead Game Sudios
från Skellefteå. 

Fredrik Wester tryckte på betydelsen av affärsutveckling och strategiskt företagstänkande hos den som vill bygga upp ett livskraftigt spelföretag. Under de senaste tio åren har Wester själv sett Paradox växa från en omsättning på 8 miljoner kronor till över 120 miljoner och när han nu föreläste under GameDev Conference i Umeå var det just om affärssidan av verksamheten som han ville lägga fokus på.

‐ Management är oerhört viktigt i vår industri, sade Fredrik Wester och betonade vikten av att stabilisera affärdelen av företagets verksamhet. Hans budskap var tydligt och klart. Det räcker inte med skriva kod och designa coola banor. Den som inte har ett smart affärstänk i ryggen kommer inte att lyckas med någon företagsetablering.

GameDev Conference
Ett 70-tal deltagare kom till Umeås första konferens för spelutvecklare.

Relation med spelaren

Under föreläsningen återkom Fredrik Wester ofta till relationen med spelaren. Den som lyckas med att skapa en levande relation med spelarna kommer också att nå de stora framgångarna.

‐ Kom ihåg att spelaren är din bäste vän, sade Fredrik Wester.

Spelaren är också den bäste marknadsföraren som kan hjälpa till genom att tipsa om spelet till sina vänner på Facebook och Twitter. Ett aktuellt exempel är spelföretaget Blizzard vars senaste
kampanj på Facebook
tydligt tar hjälp av spelarna för att hjälpa till med marknadsföringen. Kampanjen går ut på att få så många som möjligt att ”gilla” spelet Diablo III på Facebook. När ett visst antal nya ”likes” har kommit in på Facebook belönas fansen med något nytt litet släpp om spelet. När detta skrivs har över 730 000 personer ”gillat” spelet och Blizzard har lovat att släppa en extra stor överraskning när man når en miljon likes. På så sätt blir kampanjen ett effektivt sätt för Blizzard att få hjälp av spelarna med marknadsföringen.

Fredrik Wester ifrågasatte också om det enbart är journalister som ska få extra material om spelen. Idag är det även intressant att studera på vilket sätt spelarna kan vara med och föra ut information om olika spel, menade han.

Att få spelarna delaktiga i utvecklingen av ett spel, är också viktigt. Om man kan få spelare att bygga nya kartor eller delta med annat kreativt skapande inne i spelen kan man få extra snurr på produktionen. Paradox har själva just nu ute en
tävling om att bygga kartor
i spelet Cities in Motion.

‐ Vår studio kan då bli två gånger eller 20 gånger större utan extra kostnad, förklarar Fredrik Wester.

Replayability viktigt

Ytterligare en viktig pusselbit i relationen till nöjda spelare är att skapa spel som håller för att spela många gånger. Inom spelvärlden kallas det replayability och Fredrik Wester menade att det är en av grundstenarna för bygget av ett framgångsrikt spelföretag.

‐ Replayability är guldådern i vår industri. Kan du få folk att logga in varje dag för att spela har du en guldgruva, slog Fredrik Wester fast.

Crowdfunding som affärsmodell

Wester gav också en inblick i affärsmodeller som crowdfunding, ett sätt att låta spelare köpa in sig i delar av ett spel och därigenom finansiera den fortsatta utvecklingen. Men han påpekade också att en sådan affärsmodell kan innebära massor av extra arbete för spelföretaget.

Frikostigt fortsatte Fredrik Wester att dela med sig av råd ur sin stora erfarenhet som affärsutvecklare inom spelindustrin. Viktigt är att korta produktions- och distributionskedjan, pröva er fram med en mer flexibel prissättning och leverera inte bara ett stort första släpp av ett spel utan följ upp med många små releaser, var några av hans råd.

Dagen fortsatte sedan med fler seminarier, föreläsningar och nätverksbyggande. Bland annat berättade Sten Selander från Nordic Game om de möjligheter till affärer och kontakter som mässor erbjuder och hur man som datorspelsföretag kan få ut största möjliga nytta av att delta på sådana mässor.

Text och foto: Mikael Hansson