Scott Hartley och Anna Felländer
Scott Hartley, investerare med rötterna i Silicon Valley, deltog under Tillväxtdagarna i Umeå. På bilden tillsammans med Anna Felländer, chefsekonom hos arrangören Swedbank.

Lyckade startup-företag löser hjärtattacker inte huvudvärk

Lös de stora problemen, de som ger folk en hjärtattack, inte bara huvudvärk. Och satsa globalt från dag ett. Det säger amerikanske investeraren Scott Hartley, på besök i Umeå i samband med Swedbanks Tillväxdagar.

Bland statsråd och ministrar, bankledare och företagschefer som under
Swedbanks Tillväxtdagarna
gästade Umeå i slutet av maj för att diskutera tillväxt i Sverige och världen fanns även Scott Hartley med. Han är investerare och riskkapitalist med en bakgrund i såväl Google som Facebook. Han har suttit i Vita Huset under ledning av president Barack Obama som expert på innovation och varit partner i Mohr Davidow Ventures, ett riskkapitalbolag i Silicon Valley med två miljarder dollar i portföljen.

Scott Hartley, som idag driver egna bolaget
Hartley Global, är en av deltagarna som ger Tillväxtdagarna ett internationellt lyft. Under mötet sitter han med i olika runda bords-samtal och deltar i panelsamtal. När InfoTech Umeå träffar honom på Sliperiet vid Konstnärligt campus i Umeå för en intervju delar han gärna med sig av råd och tankar om entreprenörskap och villkor för startup-företag.

Satsa globalt

En av de första saker han nämner är att våga satsa globalt redan från dag ett. Scott Hartley talar gärna om begrepp som global first och han hävdar att geografin inte behöver vara någon begränsning idag.

– Idag är företagare mycket mer beroende av vilken plattform de bygger för, än var de geografiskt kommer från. Om du utvecklar för Android eller iOS har det större betydelse än om du kommer från Stockholm, Quebec eller San Francisco, säger Scott Hartley.

Han tar upp sin iPhone, bläddrar mellan apparna och stannar vid en som heter QuizUp. Det är en frågesport i realtid i vilken du kan utmana och spela mot andra användare över hela världen.

– Det är fantastiskt roligt och det var först när jag började titta närmare på appen som jag såg att den kommer från Island. Och jag har Skype, Spotify och Soundcloud, alla i stort sett svenska företag. Det är mycket nordiskt i min telefon, säger Scott Hartley med ett leende och det är kanske inte bara vänlighet de svenska värdarna som gör att han påstår att Norden och de baltiska länderna idag har kommit mycket långt inom entreprenörskap och startup-kultur och vilja att direkt vända sig till en global marknad.

Lös hjärtattacken, inte huvudvärken

Men det räcker inte med att kunna bygga en app. Som entreprenör måste du också hitta de verkliga behoven och problemen som människor gärna vill ha en lösning på, menar Scott Hartley.

– Börja gärna med ett problem som du själv vet mycket om, ett problem som påverkar dig personligen, som du brinner för och som du vill ägna fem års arbete åt.

– Men det ska vara ett problem som är stort, ett problem som ger människor hjärtattack, inte bara huvudvärk. Lös deras hjärtattacker så är de också villiga att betala dig för vad du gör, säger Scott Hartley.

Enrico Moretti, Scott Hartley och Barbara Evaeus

Scott Hartley, mitten, i panelsamtal om innovation och tillväxt tillsammans med Enrico Moretti, professor i ekonomi från University of California, Berkley, och Barbara Evaeus, Global Manager, WWF.

Det viktiga teamet

För att lyckas på vägen är det också viktigt att bygga ett team där deltagarna kompletterar varandra.

– Ditt team ska inte bara vara kloner av dig själv. De andra ska kunna bidra med sådant som du saknar. Om du är en bra marknadsföringsguru, ta då med dig killen som gärna tar hand om den interna administrationen eller designern eller den riktigt tunga utvecklaren.

Den som vill lyckas nå långt måste också komma med något verkligt nytt. Det räcker inte med små förbättringar eller upprepningar av det som redan finns. Ett nytt filter för foton och en ny variant på Instagram är inget som någon idag skulle lyfta på ögonen för.

– Du måste tänka annorlunda och verkligen försöka hitta de stora problemen. Om du då bara når halvvägs så kommer du ändå att ha skapat något särskilt.

Hitta investerare

Vägen till framgång för en entreprenör handlar också om att få med sig rätt finansiering. Det är här som Scott Hartley ser sin roll. Som investerare skannar han av marknaden, försöker förstå de nya trenderna och möter mängder av entreprenörer för att titta på deras idéer och hjälpa till med finansiering.

Men för en entreprenör som nystartat i Umeå eller någon annan stad i Sverige är Scott Hartley kanske inte första kontakten att ta. Då gäller det istället att hitta en lokal investerare, menar han.

– Tidigt såddkapital ska ges lokalt, säger han och menar att lokala investerare har större möjlighet att sätta sig in i de lokala förutsättningarna.

Därefter kan entreprenören börja blicka mot större nationella investerare och så småningom de som har verksamhet internationellt som Scott Hartley.

– Det finns flera stora investerare runt de nordiska områdena och flera som har kopplingar till svensk ekonomi, fortsätter Scott Hartley och nämner namn som Skypegrundaren Niklas Zennström, som idag driver investeringsbolaget Atomico i London.

Internet of things

Som investerare tittar Scott Hartley gärna på bolag som förmår ta till sig de nya tekniksprången. Han lyfter särskilt fram möjligheten att integrera digitala system med våra fysiska miljöer och byggnader. Han letar efter teknik som skakar om traditionella branscher och industrier, teknik som sätter stora avtryck.

– Vi bär på en superdator i fickan som vi kallar för telefon. Men när vi rör oss i våra analoga miljöer har vi trots det nästan ingen interaktion med belysningen, med väggarna. Jag tror att vi kommer att få mycket mer interaktiva rum där den fysiska miljön är mer sammanlänkad med den digitala världen.

Scott Hartley tittar sig omkring i konferenslokalen som om han letade efter det digitala och säger:

– Om rummet vi befinner oss i är för varmt, varför skulle vi då inte tillsammans kunna komma överens om att med våra mobiltelefoner styra uppvärmningen i rummet, frågar sig Scott Hartley och fortsätter:

– Jag tror att det finns stora möjligheter till tillväxt utifrån Internet of Things, sakernas internet, och utifrån att sensorer idag blir allt billigare.

Bakgrund


Tillväxtdagarna är ett årligt evenemang där Swedbank bjuder in flera hundra näringslivsföreträdare, forskare, studenter, politiker och opinionsbildare till samtal för att tillsammans definiera och hitta lösningar på framtidens utmaningar.

Några av medarrangörerna under Tillväxtdagarna 2014 var Umeå kommun, Umeå universitet, Balticgruppen, MAX, Norrlandsfonden, PWC, Region Västerbotten och Sparbanken Nord.

Konferensen ägde rum på Sliperiet vid Konstnärligt campus, Umeå universitet.

Text och foto: Mikael Hansson