Studenten Emma Ekström ser stora fördelar för startups att möta studenter. På Uniaden jobbar hon i startup-företaget Sigrs monter.
Studenten Emma Ekström ser stora fördelar för startups att möta studenter. På Uniaden jobbar hon i startup-företaget Sigrs monter.

Lyckträff direkt när startups möter studenter

Startup-företag väcker intresse hos studenter. På Uniaden, Umeå universitets stora arbetsmarknadsmässa, har startups fått en egen avdelning.

På Uniaden får studenterna möjlighet att möta närmare 100 olika företag, allt från stora bjässar som Boliden, ABB och SCA, till teknikbolag och konsultbolag inom it. Men här finns även en avdelning under rubriken Startup Valley där nya startup-företag möter nyfikna studenter.

Ett av startup-företagen som finns på plats under årets Uniaden är Sigr, som satsar på moderna träningskläder för cykling.

– Ett av våra mål med att vara här är att hitta en mediestudent som kan polska. Och det har vi redan gjort, utbrister en mycket nöjd Emma Ekström som står i den monter som startup-bolaget Sigr har i Startup Valley på Uniaden.

– Vi kommer att lansera kampanjer i Polen så därför behöver vi någon som kan tala polska, och vi behöver också någon som kan ta hand om våra sociala medier, förklarar Emma Ekström.

Att få en sådan lyckträff bara efter någon timme på plats var kanske inget som Emma Ekström vågat tro på. Men möjligen är det ett tecken på hur effektivt det kan vara för ett startup att finnas med på studenternas arbetsmarknadsmässa.


Startup Valley på studenternas arbetsmarknadsmässa Uniaden ger studenter och startup-företag en bra möjlighet att träffas.


Når ut internationellt

Det har gått fort för Sigr som redan nått ut internationellt med sina cykelkläder. Trots att företaget bara är något år gammalt så har det redan fått återförsäljare inte bara i Sverige utan även i Danmark, Australien och Kina. Och faller kampanjen i Polen väl ut så kan det kanske bli en återförsäljare där också.

När Emma Ekström inte står i Sigrs monter pluggar hon sista terminen som civilekonom med internationell inriktning. För henne är Sigrs mål att bli ett internationellt varumärke en perfekt match.

Delta som student i startups

– Att vara här idag är fantastiskt. Jag kom själv in som student på Sigr genom praktik förra våren. Då fick jag hjälpa Sigr med en marknadsanalys av framför allt Europa men även övriga världen, berättar Emma Ekström.

– Det finns så många studenter vi kan använda oss av, även som ett startup. Det är viktigt att få in hungriga studenter som är villiga att jobba hårt och kan komma in med nya idéer, säger hon.

Skriver uppstas om startups

Nu återstår en avslutande uppsats innan Emma Ekström kan plocka ut sin examen.

– Det lutar åt att jag kommer att skriva om startups och hur de kan växa hållbart när det väl tar fart, säger hon innan hon fortsätter att ta emot de studenter som hittar in till Startup Valley på Uniaden.

Andra startup-företag som också fanns med i Startup Valley, som samordnats av Uminova Innovation, var exempelvis Spacetime, ServiceNode, Accurate Player, Smart Video, Likvor, Tensaii, Photon Sports och Prediktera.


Raphaela Bieber Bardt från Tensaii i samtal med mässbesökare.

 


Christian Sjöland och Oskar Ahlman fanns på plats från Spacetime.

 


Jonas Sjöberg från Photon Sports visar företagets tekniklösning för en mässbesökare.

 


Johannes Nylund, grundare av ServiceNode berättar om företagets lösning för fastighetsunderhåll.

 


Utan godis och visitkort blir det ingen riktig mässa.