Game Developer Conference 2016
Game Developer Conference 2016

Coldwood deltar på spelindustrins stora mässa

Inspiration, jämlikhet och mångfald är några intryck som Martin Sahlin och Jakob Marklund från spelstudion Coldwood tar med hem från Game Developers Conference, världens största mässa för spelindustrin.

Infotech Umeå bad några Umeåbor som deltar på årets Game Developers Conference, GDC, att dela med sig av sina intryck. Här berättar Martin Sahlin och Jakob Marklund från Coldwood, ssom skapat spelet Unravel, om vad de fångats av på mässan som lockar närmare 30 000 deltagare.

Martin Sahlin, creative director Coldwood:
Vad är hett för dig på GDC 2016?
Jämlikhet och mångfald. Det är fint att se hur vår industri utvecklas mot att bli öppnare, schysstare och mer inkluderande.

Vad tar du med dig hem?
Minnen framför allt. Nya kunskaper och kontakter också naturligtvis, men det finaste jag får med mig hem är minnen och inspiration.

Varför är det viktigt att vara med på GDC?
Spelindustrin är full av begåvade, kreativa, kunniga och bra människor. Det är fint att vara en del av den gemenskapen. Att få en chans att utbyta kunskaper och erfarenheter, och att bara mötas.

Jakob Marklund, lead programmer Coldwood:
Vad är hett för dig på GDC 2016?
Det går inte att undgå att det är VR som är det mest hypade i år. Dock tror jag mest att Playstation VR har en chans att lyckas i år. Prisläget är alldeles för högt hos konkurrenterna.

Vad tar du med dig hem?
Att som en liten utvecklare satsa på unika idéer men även på en eller ett fåtal unika teknologier som sticker ut. Du kan inte konkurrera med de stora om allt.

Varför är det viktigt att vara med på GDC?
Det ger inspiration, man har möjlighet att diskutera med andra utvecklare och det finns möjlighet att sälja in sina spel.