John Eriksson och Benjamin Lundberg.
John Eriksson och Benjamin Lundberg, båda Sogeti, har certifierats som Xamarin-utvecklare, en nivå som få har kommit upp till.

Mästare i app-världen

De är mästare i Xamarin, en certifiering som få i världen uppnått. John Eriksson och Benjamin Lundberg på Sogeti i Umeå har nått internationell status med utvecklingsverktyget för mobila appar.

John Eriksson och Benjamin Lundberg är mästare i Xamarin och kan idag kalla sig för certifierade utvecklare. Det är en titel som få uppnått. Bland Sogetis 20000 anställda i hela världen finns bara nio certifierade Xamarin-utvecklare. Av dessa finns fyra i Sverige varav John Eriksson och Benjamin Lundberg i Umeå alltså är två.

För Sogetis Umeå-kontor innebär de bådas certifiering en specialisering som gör att kontoret tillsammans med dess övriga skara av utvecklare inom Xamarin blivit lite extra unikt och även kan hjälpa andra inom Sogeti med frågor kring utveckling.

– I Umeå satsar vi jättemycket på Xamarin som utvecklingsplattform. Det är det viktigaste för oss och vi har byggt upp en hel infrastruktur kring det, säger John Eriksson.

Digert prov
Ett internationellt Xamarin-certifikat kan bara fås av den som klarar ett digert prov som består av 150 frågor.

– Det blev många sena nätter och tidiga morgnar med lärarledda lektioner online. Att vi blivit certifierade är naturligtvis ett bra kvitto på att vi kan det här, säger Benjamin Lundberg.

Cross plattform
Xamarin är ett så kallat cross plattform-verktyg vilket innebär att det kan användas för mobila applikationer såväl för Android och IOS som Windows-telefoner. Verktyget är en plug in till Visual Studio och har funnits sedan 2011. Men det var i början av 2016 som den stora hajpen kring verktyget kom i och med att Microsoft köpte upp företaget Xamarin, något som fick många fler utvecklare att börja använda verktyget.

John Eriksson och Benjamin Lundberg ser många fördelar med att använda Xamarin och hos Sogeti i Umeå har de tillsammans med andra utvecklare byggt upp ett helt bibliotek och en infrastruktur kring Xamarin som underlättar utvecklingen av appar.

Användarupplevelse
– Det är första gången som jag verkligen känner att jag kan rekommendera en cross plattform-lösning, säger John Eriksson.

– Annars har jag varit så petig med framför allt användarupplevelsen. Jag har hellre velat gå native (att utveckla varje app för sin plattform) för då kan man göra precis vad man vill. Men det här är första gången som jag känner att med den här plattformen kan jag uppnå den kvaliteten, fortsätter John Eriksson.

– Cross plattform kommer att öka väldigt mycket, för användarna har så många olika enheter och telefoner, förklarar Benjamin Lundberg.

Fördelar med Xamarin
Vad är det då som gör Xamarin så speciellt som utvecklingsmiljö? Infotech Umeå bad John Eriksson och Benjamin Lundberg att bena ut vad de ser som fördelar. Här är deras lista.

Gemensam kod
Den enskilt största fördelen, enligt John Eriksson och Benjamin Lundberg. Med ett och samma verktyg för utveckling av appar används samma kodbas till såväl Android, IOS som Windows-telefoner.

Gemensam teknik
Med .NET och Microsoftteknik som grund underlättas mycket av arbetet, även om en del handpåläggning fortfarande måste göras för samtliga plattformar.

Gemensamt språk
Xamarin bygger på C# vilket innebär att applikationer för alla olika mobila plattformar som Android, IOS och Windows-telefoner kodas i samma språk.

Ett och samma utvecklingsverktyg
Istället för att använda flera utvecklingsmiljöer så räcker det nu med ett utvecklingsverktyg.

Förvaltning
Att förvalta och ta hand om apparnas fortsatta utveckling underlättas i och med att kodbasen till så stora delar är gemensam för alla plattformar.

Lättare att rekrytera utvecklare
Det är mycket lättare att hitta utvecklare för C# och .NET än vad det är att hitta IOS-utvecklare. Många kan redan C# och .NET vilket gör att det blir enklare och fler kan vara med och skriva de delar som är gemensamma för plattformarna.

Gratis
Xamarin är gratis vilket gör att fler studenter och hemma-hackare kan lära sig verktyget.

Open Source
Källkoden till Xamarin-plattformen är helt fri, vilket gör det möjligt för utvecklare att skicka in förslag på förändringar.