Med kärlek till varje pixel

— Det måste finnas kärlek i varje pixel, säger David Eriksson, vd för Skellefteåföretaget North Kingdom, som en förklaring till varför världens största varumärken vill samarbeta med dem.

Listan på stora världsföretag som söker sig till Skellefteå för att få professionellt stöd till kampanjer och marknadsföring är lång. Toyota, Adidas, Coca Cola, Vodafone, LG Electronics, Google och många fler vill gärna samarbeta med North Kingdom från den lilla staden långt upp i norr, strax under polcirkeln. Lite exotiskt är det för dem med en digital reklambyrå som ligger på samma breddgrad som Alaska, Grönland och tundran i vidsträckta Ryssland och samtidigt kan visa på enorm kreativitet och energi kring digital marknadsföring.

Men för
North Kingdom
är läget inte något avgörande hinder. Internet har satt geografiska begränsningar ur spel när digital teknik överbrygger fysiska avstånd.

Digitala historieberättare

— Vi är historieberättare och vi jobbar med digital reklam och interaktivt berättande, förklarar David Eriksson, för ett hundratal åhörare vid en inspirationsföreläsning som InfoTech Umeå bjudit in till på Folket hus i Umeå.

Intresset är mycket stort för att få veta mer om hur North Kingdom burit sig åt för att nå de stora världsföretagen. En del tur finns med i förklaringen men kanske framför allt stor skicklighet och en insikt om den kraft som en berättelse kan rymma. David Eriksson betonar kvalitet som en framgångsfaktor, han talar poetiskt om kärlek till varje pixel men också om visionen att med berättelser, storytelling, beröra människors hjärtan och tankar för att ge dem verktyg att i sin tur föra berättelser vidare.

Sociala medier

I detta finns en av anledningarna till att North Kingdom idag gärna jobbar med nya sociala medier. Med dem finns redskap för att ge människor möjlighet att själva kommunicera. Som exempel visar David Eriksson på en interaktiv skärm man satt upp på Times Square, New York, i samarbete med LG Electronics. Nere från gatan kan människor skicka sms till och även få svar från figuren Gil, som syns på skärmen. Genom den digitala figuren Gil kan människor

Den interaktiva skärmen på Times Square, New York, som North Kingdom bidragit till,  ger människor möjlighet att kommunicera så det syns för alla som går förbi.

också kommunicera med varandra, som exempelvis den unge mannen som friade till sin fästmö med ett sms som syntes på den interaktiva skärmen.

David Eriksson förklarar också vikten av att man som digital reklambyrå förstår hur kommunikationskanalerna allt mer fragmenteras. 2004 kunde North Kingdom sätta upp en webbsajt åt en kund och det var bra med det. Idag måste man också ta hänsyn till mobila applikationer och sociala medier i en allt mer diversifierad ström av kommunikation och information.

I berättelsens mylla

Att fokus för North Kingdom ligger på historieberättande, storytelling som David kallar det, är kanske inte så underligt när man kommer från Skellefteå. Västerbotten är känt som berättelsernas län med författare som Sara Lidman, Torgny Lindgren och PO Enquist som har satt en stark kulturell prägel på länet.

I sin föreläsning hänvisar inte David Eriksson just till dessa författare men de exempel han lyfter fram ur företagets portfölj visar ändå på hur North Kingdom för traditionen av historieberättande vidare in i den digitala tekniken.

Men för att berättelsen ska landa räcker det inte bara med teknik och kunskap kring digital medieproduktion. David Eriksson menar att man måste förstå konsumenten som ska köpa bilen, telefonen eller ostkrokarna.

— Men vi måste också veta mer om varumärket och vad företaget vill med det, betonar David Eriksson.

Viktigt bygga nätverk

En framgångsfaktor för North Kingdom har också varit förmågan att bygga nätverk.

— Det finns inte plats i den här världen för att vara protektionistisk, förklarar David Eriksson, och han berättar om flera exempel på hur man samarbetar med andra företag inom nätverket The Lodge i Skellefteå och hur man där funnit människor som kan komplettera det man själv gör.

Men också internationellt är man öppen för samarbete. Ett exempel är just den interaktiva skärmen på Times Square som man på mycket kort tid lyckades ta fram tack vare 27 projektdeltagare från fyra olika länder och ännu fler städer.

Kasta sig in i framtiden

Framtiden då? David erkänner att det är mycket svårt att förutspå vad som kommer att hända i framtiden. Men trots det osäkra måste man våga kasta sig rakt ut, in i mörkret och dimman. Men några prognoser bjuder han ändå på. Situation awareness är en sådan som innebär att vi inte bara vill veta var en person är utan också vad den gör och om man kan få kontakt med personen.

Ett annat är augmented reality och augmented virtuality. Då handlar det om att använda olika fönster, som exempelvis skärmen i mobilen, för att kunna se den digitala världen som ligger som en väv i den verkliga världen.

Den tekniska utvecklingen löper i galoppfart och det gäller att våga kasta sig ut för att hinna med.

— Om ni tror att det går snabbt nu så håll i er. Det kommer att gå dubbelt så snabbt om två år, säger David Eriksson och skrattar.

Men mitt i denna vetskap ligger grunden fast. Allt handlar om berättandet och en vilja att beröra människors hjärtan och tankar för att de ska få verktyg för att kunna föra berättelser vidare.