Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Mobilspel ska få barn att röra på sig

Publicerad 2020-10-22

– Spelet Oknytt – Jakten på amuletten är en riktigt bra grund att stå på för en lansering internationellt. Vi har redan några intresserade kunder och en tydlig väg framåt mot internationell skalbarhet i produkten. Spelet har ett tydligt aktivitetsfokus och kan bidra till gott i samhället vilket är riktigt positivt. Nu fokuserar vi på att förtydliga värdeerbjudandet till kunder så som kommuner, skolor och campingar samt förenkla onboarding av nya kunder, säger Richard Lindberg, koncernchef på Thanx vd på Exenze (tidigare Handla.io).

Spelet Oknytt – Jakten på amuletten kan användas ur ett folkhälsoperspektiv likväl som en rolig aktivitet som stärker attraktionskraften i ett område. Betaversionen har testats på olika spelbanor i Östersund och Åre.

– Spelet har en enorm potential eftersom det kan placeras på olika platser och i olika sammanhang och därför riktas till olika målgrupper. I Östersund har vi sett att banan som ligger i ett skolområde har fått flest användare vilket är väldigt roligt, säger Mia Wiktor Lunde, friluftslivsutvecklare i Östersunds kommun.

Anpassningsbart spel

Spelplattformen som spelet bygger på heter Run and find och handlar om att på angiven tid samla digitala objekt i ett avgränsat område med hjälp av den egna mobiltelefonen. Spelet är fullt anpassningsbart för olika varumärken, geografiska områden och sammanhang. Licenserna kommer nu kunna tillgängliggöras för exempelvis kommuner, temaparker och campingar.

Run and find är framtaget i samarbete mellan projektparterna Forefront Consulting Group, Uppsala Universitet, RISE, Peak Region AB, Åre och Östersunds kommuner samt externa företag som exempelvis Designovate AB. Projektet avslutades i augusti 2020 och företaget Thnx, som är experter på att utveckla digitala produkter och tjänster, tar nu över spelet för marknadslansering, vidareutveckling och förvaltning. Produkten kommer drivas från dotterbolaget Exenze AB (tidigare Handla.io) som idag levererar framgångsrika digitala skattjakter för köpcentrum, mässhallar och andra spännande lokaler.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.