En gråmulen dag i mars fick en rejäl energiboost när Therese Lundstedt, vd för Aktieinvest, med stor entusiasm berättade om drivet som gjort henne till en av Sveriges mest hyllade ledare.
En gråmulen dag i mars fick en rejäl energiboost när Therese Lundstedt, vd för Aktieinvest, med stor entusiasm berättade om drivet som gjort henne till en av Sveriges mest hyllade ledare.

Mod och lösmustascher i hyllat förändringsarbete

Therese Lundstedt är en av Sveriges mest hyllade ledare. På besök i Umeå berättade hon om framgångsrikt förändringsarbete.

Att levandegöra kunden och skapa ett klimat där medarbetarna vågar testa nytt är framgångsfaktorer i allt förändringsarbete, menar Therese Lundstedt, en av Sveriges just nu mest hyllade ledare.

Therese Lundstedt, vd på Aktieinvest, är en starkt lysande stjärna inom svenskt näringsliv. 2017 utsågs hon till Framtidens kvinnliga ledare av chefsorganisationen Ledarna med hennes innovativa ledarskap och förändringsarbete i en traditionell, trögrörlig och mansdominerad bransch som motivering. Hennes uppdrag när hon började i organisationen var att driva ett omfattande förändringsarbete där digitalisering och medarbetarengagemang stod i centrum. På Uminova Innovations lunchevent Heat Up gav Therese gästerna inblick i vad som driver henne och hur en chef skapar äkta engagemang på arbetsplatsen.

– Tre saker slog mig när jag började. Vi hade 30 anställda på sju avdelningar. En bedrift verkligen, att dela upp så få i så många olika stuprör. Vi tittade mer på framgångsrika konkurrenter än på vad vi själva var bra på. Och vi pratade nästan aldrig om kunden.

Göra kunden levande

Kunden. Detta ansiktslösa och anonyma begrepp ville Therese levandegöra. Hon bad alla medarbetare att ta med sig en bild på sin bästa vän till arbetsplatsen och sedan föreställa sig denna person som kunden i alla kundkontakter. För om du gör något för någon du bryr dig om så ger du alltid ditt bästa, menar Therese.

Hon startade diskussioner kring mervärdet för kunden med Simon Sineks WHY-teori som avstamp. Utgångspunkten var att det är där den långsiktiga motivationen finns. Hon ville också skapa ett klimat där det uppmuntrades att våga satsa och att ta risker. Som chef måste man ha mod när man ska leda i förändring och utvecklingen kommer inte av sig själv, man måste ta täten som ledare. Ett exempel på ett djärvt nytt grepp var det kärleksbrev bolagets nya VD skickade ut till alla kunder. Gensvaret blev enormt positivt.

– Och skapa en kul kultur i företaget. En personalfest med lösmustascher är faktiskt mycket roligare än en personalfest utan lösmustascher.

Therese Lundstedts ledstjärnor i alla förändringsarbeten:
  • Mod: Våga satsa och våga pröva. Var inte så rädd för att misslyckas och få dina medarbetare att känna likadant.
  • Övertygelse: Lyssna på önskemål och råd från kunder och andra, men bedöm alltid om det där som föreslås passar just ert bolag.
  • Kundinsikt: Se till att ni har en genuin förståelse för kunderna – det är för dem ni finns.