Mattias Holmgren
Dohi Sweden värvar kompositören och webbutvecklaren Mattias Holmgren, grundare av Morningdew Media och AVTRE.

Musikalisk utvecklare går till Dohi Sweden

En musikalisk utvecklare är det absolut senaste tillskottet bland de övriga konstnärerna i Dohi Swedens laguppställning.

Mattias Holmgren har en lång historia som samarbetspartner till Dohi Sweden och från och med hösten 2013 är han en del av bolagets organisation.

– Att bli värvad hit är som att få ta en genväg till täten i klungan. Jag vill vara delaktig i framkanten av digital utveckling och då är Dohi Sweden rätt ställe att vara på, säger Mattias.

Mattias erfarenhet från upplevelseindustrin är både lång och bred. Han har jobbat med webbutveckling, design och ljudmiljöer i över 15 år – som entreprenör både via
Morningdew Media
och
AVTRE, där han var en av tre grundare och delägare från starten 2006.

Passion för teknik och musik

De stora intressena sedan tidiga tonår har varit teknik och musik – två passioner Mattias lyckats kombinera framgångsrikt ända sedan dess. Med Morningdew Media har inriktningen alltid varit ljuddesign till dataspel och reklamfilm, med en respektingivande kundstock bestående av bland andra Fisherman's Friend, BRIO, IKEA och Peak Games.

AVTRE var företaget som tillgodosåg teknikintresset – ett bolag där de utvecklade en egen backup-lösning, ett slags molntjänst, redan2006.

Musikalisk entreprenör

Vid sidan av de olika bolagen har Mattias även varit en musikalisk entreprenör, ända sedan tonåren. Han startade bandet Embracing i tonåren och spelade in första skivan redan som sjuttonåring i bandet Naglfar. Efter det följde en rad album med olika band.

Han har aldrig kunnat välja mellan musik, teknik och design.

– Det skulle vara omöjligt för mig att välja, men det har aldrig blivit nödvändigt för mig att göra det heller. Har man inte möjlighet att ägna sig åt ett intresse på dagarna så finns ju alltid kvällar och nätter, man får hitta luckor i schemat helt enkelt, säger Mattias.

Utvecklat spel

Utöver detta har Mattias vetgirighet och energi även resulterat i två egenproducerade iOS spel – Luminati och pusselspelet ”Lek och lär med Nisse”. Produktioner Mattias tagit från ax till limpa, från koncept till leverans, marknadsföring och uppföljning.

– Det där har jag med mig från när jag spelade spel i småbarnsåldern. Jag var alltid tvungen att lista ut hur saker fungerar.

Finns det några gemensamma nämnare mellan kod och toner?

– Ja, absolut. Logiskt tänkande är det första. Det finns ett förhållande mellan olika toner och ackord, på precis samma sätt som matematiken har logik och regler. Det är som ett pussel att programmera liksom det är att komponera, för att få det att klinga rätt. Det är inspirerande och spännande att hitta den där harmonin.

Inspirerad av samarbete

Mattias träffade Emanuel Dohi redan 2006 när Mattias gamla bolag AVTRE delade kontorskorridor med Emanuels bolag på den tiden, Codemill.

– Redan då fick jag höra Emanuels visioner om att starta en digital, creative agency. Jag blev inspirerad förstås, som man blir när man träffar honom, och vi jobbade därefter en del ihop, bland annat med att utveckla Umeå Creative Association.

Ytterligare samarbeten mellan Mattias och Emanuel fick dock skjutas på tiden. Verksamheten med AVTRE accelererade och samtidigt fick Mattias börja jobba med Sveriges tyngsta byrå, Forsman & Bodenfors, via Morningdew Media.

Men han har dock följt Dohi Sweden med intresse under åren.

– Jag har ju, liksom alla andra, sett hur Dohi Sweden expanderat. Hur bolaget samlat på sig många både duktiga och dessutom trevliga människor, många som jag jobbat med tidigare i olika projekt. Så jag har varit nyfiken på Dohi hela tiden och därför är det väldigt spännande att nu få vara med på resan.

Mattias klev av AVTRE i september i år.

– Jag kände att jag ville vidare i karriären. Jag vill vara med och påverka den här revolutionen, med nya plattformar och nya sätt att tänka på. Den chansen har alla på Dohi Sweden, säger Mattias.