Jess Greenwood
Jess Greenwood var en inspirerande föreläsare på Creative Summit 2011.

När allt blir uppkopplat – ett tema på Creative Summit

Stora förändringar kommer att ske när det digitala allt mer smälter samman med vår fysiska värld. Men relationer kommer alltid vara det viktigaste. Det var ett av budskapen under Creative Summits inspirationsdagar i Skellefteå för folk i den digitala branschen.

Varje år, när sommaren kommer till Skellefteå, samlas de kreativa krafterna inom regionens digitala industri för att ta del av inspirerande föreläsningar och inte minst få tillfälle att umgås över företagsgränserna. Creative Summit har blivit till ett av årets viktigaste möten för att bygga nätverk och skapa förtroende för varandra inom en bransch som är i stark tillväxt.

Under de senaste åren har Västerbotten flyttat fram sina positioner som en levande region för kreativa näringar inom digital teknik och media. Nya företag växer fram, Umeå universitet slussar ut studenter kunniga inom digital medieproduktion och nätverk som

Umeå Creative

och

The Lodge

i Skellefteå skyndar på utvecklingen.

Konferensen

Creative Summit, för fjärde året i rad anordnat i Skellefteå, är en av de viktiga pusselbitarna för denna utveckling, då närmare 300 deltagare från den digitala kreativa industrin  samlas för inspiration och nätverksbyggande dagar.

Creative Summit

Mellan föreläsningarna finns tid för möten och samtal.

Också i år höll föreläsarna mycket hög internationell klass med bland annat Oscarsvinnaren Lorne Peterson, kreativ kraft bakom storfilmer som Star Wars, Serge Jespers, flash-evangelist från Adobe, Jess Greenwood, från Contagious Insiders, och Hampus Jakobsson, grundare av TAT.

Det digitala smälter samman med det fysiska

Temat för årets Creative Summit handlade om vad som händer med våra liv när allt blir uppkopplat och den digitala världen kommer allt närmare och smälter samman med den fysiska världen. Det är en utveckling som alla kan se men som är svårare att verkligen visa på hur den kommer att påverka oss.

– Det kommer en ny tid men jag vet inte hur den kommer att se ut, men hela branschen kommer att förändras helt och hållet, utbrister Jess Greenwood i sin föreläsning.

Lorne Peterson, som sedan 1970-talet jobbat med specialeffekter till filmproduktioner som Star Wars, Indiana Jones, ET, Jurassic Park och många fler är också försiktig med att förutsäga framtiden.

– Jag är inte så bra på att förutspå framtiden. Jag var till och med dum nog att inte förstå att man kan göra kreativa arbeten i sådana där små lådor, erkände han och menade de datorer som blev allt mer vanliga inom filmbranschen under 1980-talet.

Lorne Peterson

Lorne Peterson, Oscarsvinnare och berömd för specialeffekter till filmer som Star Wars och Indian Jones, tog deltagarna med på en visuell resa som började på 1970-talet fram till dagens datorgrafik i filmindustrin.

   

Men med dessa brasklappar sagda fick deltagarna på Creative Summit sedan med sig mängder av inspiration och tankar kring vad som kommer att ske i framtiden.

Jess Greenwood menade att företag och organisationer kommer att sluta prata om sina budskap för att istället verkligen visa vad de vill. I det kommer digitala produkter och tjänster att vara centralt, menade hon och tog som exempel  den

Impulse Saver-app  som banken Westpac , Nya Zealand, tagit fram. Med appen i sin mobiltelefon får man med sig en stor röd knapp som när man klickar på den automatiskt sparar den summa man önskar på sitt sparkonto. Scenariot är givet. I affären, inför plagget som kanske kostar 500 kronor, tänker du: ”Nej, jag köper den inte, jag lägger istället undan 100 kronor till moitt sparkonto”. Upp med mobilen, klicka på den röda impulsspar-knappen och summan förs genast över till ditt sparkonto. 

Var modiga och våga göra misstag

Med exempel som dessa menar Jess Greenwood att det digitala kommer allt närmare vårt vardagsliv och därmed kan våra dagliga vanor förändras. Hon betonar att det är viktigt att kreativa utvecklare inom den digitala industrin vågar ta detta till sig och utveckla applikationer som stöder denna utveckling.

– Var modig. Gör misstag, blir Jess Greenwoods hoppfulla slutord till deltagarna, väl medveten om att utvecklingen inte alltid går som man tänkt sig.

Hampus Jakobsson, grundare av TAT, menade också att vi bara sett början på hur den digitala tekniken kommer att förändra våra liv. Hans framtidsspaning tog med sig konferensdeltagarna ytterligare ett steg till en tid då vi inte ens behöver trycka på digitala knappar. Då, redan om några år, kommer tekniken att bli allt mer osynlig och vävas in sömlöst i våra liv.

Hampus Jakobsson

Hampus Jakobsson skänkte allvar och eftertanke till Creative Summit med sina tankar om hur digital teknik i framtiden kan komma att förändra våra liv.

Här kom de stora allvaret och största varningen in under Creative Summit då Jakobsson jämförde framtidens teknologi med de risker vi idag ser i fett och socker. Med tydligt eftertryck betonade han att vi måste vara varsamma så inte nya digitala tekniker och tjänster fördärvar oss själva.

Hampus Jakobssons föreläsning börjar i begreppet Mer och slutar i Mindre. Mer av allt är trenden då vi ser hur många prylar, apparater och enheter som idag finns i vår omgivning. Och allt fler av dem blir uppkopplade, betonar Hampus Jakobsson, samtidigt som han visar på att det finns 4,6 miljarder mobiltelefoner i världen men bara 2,25 miljarder tandborstar.

Allt blir uppkopplat

Men den nya teknologin handlar inte bara om antalet mobiler, menar Hampus Jakobsson. Allt blir uppkopplat i framtiden, hävdar han och tar boken som ett exempel. I framtiden kommer folk att titta på böcker från vår tid och fascineras över att de inte är uppkopplade mot internet.

Men Hampus Jakobsson vågar också kritisera de betenden som växer fram kring ny teknik. Han tar Twitter som ett exempel och varnar:

– Att twittra det du hör istället för att verkligen lyssna på vad som sägs är inte bra.

Med dessa varningar sagda hävdar dock Hampus Jakobsson att vi inte får bli teknikfientliga och kasta ut alla nya möjligheter till digital kommunikation. Men vi måste slå vakt om det nödvändiga i att vårda friska relationer.

Livsnödvändiga relationer

I föreläsningen kommer han gång på gång tillbaka till ordet relationer. Att vi ser varandra, att vi lyssnar på varandra, att vi berör varandra. När tekniken kan understödja detta grundläggande mänskliga behov så har tekniken en verklig plats att fylla i vår vardag.

Det är här som deltagarna på Creative Summit kommer in. Det är dessa som just nu är med och bygger digital teknik för framtidens samhälle. Viktigt är då, menar Hampus Jakobsson, att dessa utvecklare och mediebranschfolk förmår se bortom apparaterna och istället bygger teknik för att stötta relationer som berör.

När Creative Summit efter två intensiva dagar avslutas med kort tal av David Eriksson från företaget North Kingdom så sker det inte genom att stänga och låsa några dörrar. Tvärtom har alla föreläsare och inspirerande möten mellan deltagarna förmått öppna upp och visat på vägar mot nya samarbeten inom den kreativa digitala industrin i regionen. 

Creative Summit anordnas av branschorganisationen The Lodge i Skellefteå, med stöd av DinoLab, InfoTech Umeå, Film i Västerbotten, Adobe och EUs strukturfonder.

Creative Summit

Fortsatt samtal i gröngräset under Creative Summit.

Text och foto: Mikael Hansson