Ernst Westman, Microzeal AB, är intresserad av Lina Olsson och Gudrun Lindmarks företag Hiloprobe. Meet Umeå Life Science är ett utmärkt tillfälle för dem att knyta kontakt.
Ernst Westman, Microzeal AB, är intresserad av Lina Olsson och Gudrun Lindmarks företag Hiloprobe. Meet Umeå Life Science är ett utmärkt tillfälle för dem att knyta kontakt.

Nätverk ger startups extra fart

En lyckad premiär för nya mötesplatsen Meet Umeå Life Science blev det när startup-företag träffade folk inom life science för att bygga relationer.

Meet Umeå Life Science är en nätverksträff för kompetens inom life science arrangerad av Uminova Innovation, Biotech Umeå och Umeå Biotech Incubator.

– Alla här är måna om att hjälpa varandra med tips, råd och kontakter, säger Patric Stafshede, LunaLEC.

Vilken kompetens varje startup söker varierar utifrån den utvecklingsfas de befinner sig i. 13 företag deltog på Meet Umeå Life Science i Stockholm för att pitcha sina idéer för expertisen – alla redo att ta sina akademiska forskningsresultat och göra business av dem på den internationella marknaden.

– Jag tänker att det vore otroligt om någon här skulle ha exakt det jag söker. Det handlar mer om att nätverka och om ett par år får vi se om det har lett till något. Rätt vad det är så tipsar någon jag träffat här rätt person om att vi finns, säger Patric Stafshede, LunaLEC, som tagit fram nästa generations ljuskälla via små plattor som går att använda inom medicinteknisk sektor.


Björn Ursing, Sweden Bio, och Patric Stafshede, LunaLEC, är överrens om att det är roligt och viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka nya företag som är på gång.

 

Många kontakter

Lina Olsson tycker att kvällen varit väldigt lyckad. Många har tagit kontakt med henne och kollegan Gudrun Lindmark och varit intresserade av deras företag HiloProbe som tagit fram ett diagnostiskt test för att upptäcka metastaser efter tjocktarmscancer.

– Jag har träffat många med den kompetens jag söker. Personer som gjort samma resa förr och skulle kunna guida oss i rätt riktning. Den här sortens nätverksträff med ett tydligt koncept tycker jag är jättebra, säger Lina Olsson.

Ernst Westman, Microzeal, är en av dem som intresserat sig för HiloProbe och stämt träff med dem för att prata mer.

– Jag är här för att knyta personlig kontakt med intressanta koncept där jag kan vara med, och även kanske investera. Jag har erfarenhet av den internationella marknaden och haft världen som bas. Det är viktigt att ha nätverk som man kan dra nytta av, säger han.

Internationell lansering

Några som är redo att lansera sin affärsidé på marknaden inom ett par veckor är Simon Dahl och Mikael Östberg som driver företaget Instrube Health. De har skapat appen Memotus där människor med idrottsskador eller -besvär kan konsultera experter närsomhelst. Något de hoppas ska bli idrottsmedicins motsvarighet till Spotify.

– Vårt mål är att appen ska finnas i flera länder om ett par år och vi söker någon som gjort samma resa med en digital produkt tidigare. Vi borde inte behöva komma på allt själv utan istället kunna lära oss av andras misstag, säger Mikael Östberg.

– Att vara här handlar om att knyta kontakter och skapa relationer som kan visa sig vara väldigt värdefulla framöver, säger Simon Dahl.


Simon Dahl och Mikael Östberg driver tillsammans företaget Instrube Health och lanserar inom kort appen Memotus – idrottsmedicinens motsvarighet till Spotify. Det är målet i alla fall.