Mikael Lindblad och Boh Westerlund, Oazer, tillsammans med Mats Granberg och Mattias Persson från Svevia och de nya vätgasbilarna.
Mikael Lindblad och Boh Westerlund, Oazer, tillsammans med Mats Granberg och Mattias Persson från Svevia och de nya vätgasbilarna.

Noll utsläpp med vätgas i tanken

Första tankstationen för vätgas i norra Sverige öppnar nästa år. Nystartade innovationsföretaget Oazer inleder samarbete med Svevia.

– Det här samarbetet markerar en ny milstolpe på en långsiktig resa mot fossilfria drivmedel och noll utsläpp, säger Mikael Lindblad, Oazer, som fått affärsstöd av Uminova Innovation.

Under 2016 tillkom 92 nya fasta tankstationer för vätgas i världen och globalt finns det nu fler än 800 stationer i drift eller under uppbyggnad. Av dessa finns endast fyra fasta stationer i Sverige: i Göteborg, Mariestad, Arlanda och Sandviken. Nu inleder Svevia och Oazer ett samarbete som innefattar en tankstation för vätgas i Umeå.

Brist på tankstationer

Ett av de större problemen för fordon med vätgasdrift är bristen på tankstationer. Ett problem som företaget Oazer har en lösning för.

– Vi ser att vätgasvärlden växer och att behovet av tankstationer ökar. För det har vi en flexibel tankstationslösning som på ett nytt smart sätt möjliggör tillgång till vätgas för fler, säger Mikael Lindblad, Oazer.

Minska miljöpåverkan

Det statliga infrastrukturbolaget Svevia inleder samarbetet med att leasa två vätgasdrivna bilar till sin verksamhet i Umeå.

– Med Svevias fordonsintensiva verksamhet är en av våra utmaningar att minska vår miljöpåverkan. Som första entreprenör i branschen satsar vi nu på två vätgasdrivna inspektionsbilar inom driftområde Umeå.

Filmen nedan visar Svevias nya vätgasbil i samarbete med Oazer

Filmen gjord av Red Carpet Media.

Noll utsläpp

– För oss innebär detta att vi med hjälp av ny teknik får noll utsläpp och därmed gör en besparing på tio ton skadliga utsläpp per år, säger Mats Granberg, entreprenadingenjör, Svevia.

Bakom Oazer står Mikael Lindblad och grundaren Boh Westerlund. Det är också Boh Westerlund som ligger bakom utvecklingen av den nya tankstationslösningen. För framställning av stationerna har specialiserade underleverantörer anlitats och företaget tror på en framtida expansion.

– Svevia är först ut med vår lösning och när vi inviger vår tankstation tror vi att ännu fler får upp ögonen för vätgas, dess möjligheter och klimatfördelar. Invigningen är preliminärt beräknad till i februari, säger Mikael Lindblad på Oazer.

Mer om vätgas

Vätgas är en nyckelkomponent för den framtida energi- och drivmedelsförsörjning och den nödvändiga övergången från fossila bränslen.

I en bränslecell omvandlas vätgas och syre till elektricitet. Ett bränslecellsfordon (FCEV) är alltså ett elfordon (EV). Till skillnad från batterielfordon (BEV) har de endast ett mindre batteri, som då laddas av en vätgasdriven bränslecell (FC). Resultatet är längre räckvidd och noll utsläpp. En annan fördel är att bränslecellsfordon går att tanka snabbare än det går att snabbladda ett batterielfordon.