Norrlands Reklamskola
Johan Skogqvist, Malin Johansson, Camilla Palm, Marika Russberg, Susanne Gudmunds och Viyan Ateaa från första ringen av studenter från Norrlands Reklamskola tillsammans med Nicke Berglund Dohi Sweden och föreståndaren Ingiberg Olafsson.

Norrlands Reklamskola nära näringslivet

Norrlands Reklamskola vid Vindelns Folkhögskola är den enda skolan norr om Stockholm som erbjuder en komplett utbildning i reklamkommunikation.

Undervisningen och utvecklingen av utbildningen sker i nära samarbete med den kreativa branschen i regionen.

– Arbetslivsanknytningen är en jätteviktig del av utbildningen, den gör utbildningen aktuell och skapar en bra kontakt mellan skolan och branschen, säger föreståndaren Ingiberg Olafsson.

Första årskullen började ifjol, hösten 2013, och därmed slutför 13 studenter snart sitt första historiska år på reklamskolan – norra Sveriges enda i sitt slag, och en av två nationellt som inte tar ut en avgift för utbildningen.

En annan inställning som utmärker Norrlands Reklamskola är att den produceras tillsammans med reklambyråer i regionen. Många av kurserna hålls på plats av kreatörer från t ex Dohi Sweden och Plakat.

Inställningen ger resultat

Norrlands ReklamskolaRedan under första året har klassen levererat en rad uppmärksammande projekt och kampanjer.
Mest uppmärksammade utan tvekan den mycket grafiska kurskatalogen för Vindelns Folkhögskola, där varje linje illustrerades av fotografier med pastischer på kända filmscener, och integrationskampanjen ”Bullfesten” vars syfte var att skapa möten och relationer mellan människor via det svenskaste av allt – fikat.

– "Svårare än så här är det inte… att umgås med Vindelns flyktingfamiljer" blev vår första riktiga kampanj. Vid genomförandet använde vi gerillamarknadsföring och hängde ut bullpåsar på natten. Slutresultatet blev ett stort nätverk via sajten och att sex Bullfester genomfördes, säger en av eleverna Susanne Gudmunds.

En annan idé som är född i klassen är NO! VOICE – ett nystartat projekt som handlar om att lyfta fram kvinnors rättigheter, då med fokus på kvinnor som befinner sig i Mellanöstern och Afrika. Nu driver AD-studenten Viyan Ateaa kampanjen vidare och kommer härnäst att presentera den på MR-Dagarna på Umeå Folkets Hus i november 2014 och planera för en festival på temat under 2015.

Ytterligare nervbanor skapas

Senast var copywritern Nicke Berglund från Dohi Sweden på plats en heldag ute i Vindeln och bistod med sina tips och erfarenheter:

– Det var som vanligt kul att vara ute och undervisa. Dessutom lär man sig alltid någonting själv av att sammanfatta sina kunskaper och ifrågasätta dem tillsammans med studenterna. Dessutom får man ju nya kontakter vilket alltid är bra inför praktikperioder och framtida samarbeten, säger Nicke.

Dessutom planerar eleverna att ytterligare utveckla kontakten med den kreativa branschen genom att anordna två fullspäckade branschdagar i början av 2015, där Sveriges byråer bjuds in att delta under temat ”Reklam i förändring”. Arbetet med alla förberedelser är redan igång.

– Vi vill lyfta kommunikationen i norra Sverige, tillsammans med resten av branschen. Det tror vi att vi gör bäst om vi träffas och diskuterar hur, säger Camilla Palm, AD-student vid skolan.

Fakta

Norrlands reklamskola
Reklam: Art Director eller Copywriter
Plats: Vindeln, Vindelns folkhögskola
Startades: 2 September 2013
Längd: 2 år
Antal platser: 16
Sista ansökningsdag: 15 Maj 2015
Samarbeten: Dohi Sweden, Episodform, Morgan & Domandra
 
En av fem reklamskolor i Sverige:
Norrlands Reklamskola
Bergs School of Communication
Forsbergs skola
Beckmans Designhögskola
Yrkeshögskolan i Göteborg