Från vänster Robert Lindström, David Eriksson, båda North Kingdom, Thomas Høgebøl, North Alliances, samt Roger Stighäll och Jakob Nylund, båda North Kingdom.
Från vänster Robert Lindström, David Eriksson, båda North Kingdom, Thomas Høgebøl, North Alliances, samt Roger Stighäll och Jakob Nylund, båda North Kingdom.

North Kingdom köps upp – ska växa i USA

Skellefteåföretaget North Kingdom köps upp av norska The North Alliance. Målet är att växa stort i USA.

North Kingdom grundades i Skellefteå 2003 och arbetar globalt med kunder som Google, Disney, Lego, Supercell och Adidas. De internationella framgångarna har varit stora genom åren med en mängd priser och mycket stora samarbeten kring några av världens mest kända varumärken.

Nu tar företaget nästa steg genom att gå in i The North Alliance vilket ses som en nyckelfaktor för att säkra framtida tillväxt och fortsatt starka relationer med kunder på den internationella marknaden.

Under de senaste åren har North Kingdom vunnit prestigefulla utmärkelser för sin kreativitet i Cannes Lions, One Show, D & AD, Eurobest, Golden Egg och Red Dot för kunder som Google, Beats by Dre och Moog.

– Vi har tittat på North Alliance länge och varit imponerade av hur de som tillväxtkonsulter verkligen hjälper kunder. Dessutom har de levererat några av världens bästa kreativa jobb de senaste åren. Nu kommer vi att utmana varandra och utvecklas vidare tillsammans. Vi har redan en stark ställning i USA, och med North Alliance får vi en starkare plattform för fortsatt tillväxt, säger Roger Stighäll, vd för North Kingdom.

Utöver huvudkonoret i Skellefteå har North Kingdom även kontor i Stockholm och Los Angeles. Företaget har 50 anställda, varav 18 i Skellefteå.