Nu blir Umeås björkar världskändisar

Nu ska Umeå bli än mer känt ute i världen. Red Carpet Media fortsätter samarbeta med CNN, släpper film om Umeås björkar.

Redan från början då CNN lanserade sin stora digital mediekanal i Norden, Great Big Story, har Red Carpet Media funnits med som samarbetspartner. Med berättelser om livet i norra Sverige vill Red Carpet Media, ett Umeåföretag som får affärsstöd av Uminova Innovation, lyfta fram spännande personer och miljöer från norr för en världspublik.

Efter bland annat en minidokumentär om entreprenören Andreas Sundgren Graniti som planterar tusentals äppelträd på ett fält utanför Umeå för att tillverka Brännland Iscider, och tvillingbröderna Michael och Samuel Åhdéns gitarrskatt som blivit till ett världsunikt gitarrmuseum i Umeå är det nu dags för Umeås björkar att få sin berättelse.

Stort genomslag

Berättelserna från norra Sverige är en del av CNN:s Planet Earth-serie där mediekanalen tillsammans med tittarna utforskar vår stora planet. Genomslaget för den nya filmen om Umeås björkar är redan mycket stort.

–  På Facebook och Youtube tillsammans har vi just nu 87 000 visningar (efter fem dagar), berättar Jan Axelsson, delägare till Red Carpet Media.

I filmen får vi bland annat veta att det finns 18 706 planterade björkar i Umeå, en efterdyning av den stora stadsbranden 1888 då nästan hela Umeå brann ner. Det var då som beslut togs om att björkar skulle planteras utefter stadens gator, eftersom björk till 50 procent består av vatten och skyddar bra mot eld.

Uminova Innovation stöttar Red Carpet Media

Sedan 2003 har Uminova Innovation gett affärsstöd till över 150 aktiebolag som tillsammans har mer än 600 anställda och omsätter närmare 850 miljoner. Red Carpet Media är ett av dessa bolag.

Se filmen nedan