Nyåkers
Nyåkers pepparkakor satsar på export och inviger ny webbplats. På bilden tar VD Christoffer Öhberg emot priset som Årets Livsmedelsexportör av av landsbygdsminister Eskil Erlandsson. På bilden även Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

Ny webb och global satsning för Nyåkers pepparkakor

Nyåkers pepparkakor lanserar ny webbplats i samarbete med den digitala byrån Dohi Sweden. Webbplatsen är en del i ett varumärkesjobb som ska lägga grunden för en starkare expansion på världsmarknaden.

– Den nya webbplatsen ger en bra bild av det innovativa och expansiva exportföretag Nyåkers är, säger Christoffer Öberg, VD på Nyåkers pepparkakor.

Webbplatsen är modern och därmed ytterst flexibel och kan ses som ett tydligt avstamp mot en ny era för pepparkaksproducenten från Västerbotten som redan är världens näst största.

–Den responsiva webbplatsen vi skapat ger en lika bra upplevelse oavsett om besökaren använder en mobiltelefon, en läsplatta eller dator, vilket är ett måste idag. Nyåkers pepparkakor är ett bolag med stark förankring i regionen och med global marknad och globala ambitioner, precis som vi. Det är spännande att få vara med och arbeta med en sådan satsning, säger Nico Allergren på Dohi Sweden, som även arbetat med varumärkesutvecklingen.

Nyåkers omsätter idag totalt 79 miljoner kronor idag, varav exporten idag står för 
35 procent. 90 procent av försäljningen är pepparkakor och de stora marknaderna är, förutom Norden, USA, Kanada och Japan.

Nyåkers starkaste varumärke är givetvis pepparkakorna. Originalreceptet från 1952 används än idag även om pepparkakan uppdateras och utvecklas ständigt.

Sedan starten 1952 har pepparkaksfabriken i Nyåker byggts om i flera omgångar och i augusti 2012 togs en ny anläggning i Bjurholm i bruk.

Trots framgångar och tillväxt i mer än 60 år är Nyåkers fortfarande ett familjeföretag som värnar om sina traditioner. Kakorna bakas på samma sätt som de alltid har gjorts – i Västerbotten. Nu väntar en ny era för sextioåringen.

– Med smart produktutveckling, kvalitetsfokus och hela bygden bakom sig har Nyåkers pepparkakor lyft sin export och den svenska pepparkakan till oanade höjder, kommenterade Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist när Nyåkers fick sin utmärkelse förra året som ”Årets Livsmedelsexportör”.