Maria Wallin, vd Likvor.
Maria Wallin, vd Likvor.

Nya marknader för Likvor

Umeåföretaget Likvor ser nya marknader öppna sig internationellt. Likvor säljer en produkt för diagnos av sjukdomen NPH, en slags behandlingsbar demens.

Umeåföretaget Likvor säljer Celda Systems som används för diagnos av sjukdomen NPH, som står för normaltryckshydrocefalus, något som drabbar upp till två procent av befolkningen över 65 år. Likvor har idag 14 kunder i sex europeiska länder.

Den senaste tiden har Likvor fått nya förfrågningar från både Finland, Danmark och Polen, men också gjort betydande framsteg på den iranska marknaden, berättar investeringsnätverket Sciety på sin webb. Likvor har också nått en ny rekordnivå med sin försäljning av engångsprodukten CELDA Tools.

– Inom en kort tidsperiod har vi fått två förfrågningar från Polen, den senaste från ett sjukhus i Warszawa. Med 40 miljoner invånare är det en stor marknad för oss, sedan vet vi också att de är duktiga på den här typen av mätningar, säger vd Maria Wallin Wållberg till sajten Sciety.

Ny marknad i Iran

Även i Iran har kliniker börjat visa intresse för Likvors produkter. Iranska myndigheterna beräknas godkänna Likvors produkt under början av 2019 vilket ger möjlighet till nya affärer. Tyskland visar också upp möjlighet att växa som marknad, där ett universitetssjukhus i Berlin kommer att använda Celda Systems i en studie.

– Vi har ju en affärsplan som innebär etablering i nya länder, men också nya kliniker i befintliga länder, så vi har en jättespännande framtid, konstaterar Maria Wallin till sajten Sciety.

Läs hela intervjun med Maria Wallin.