Ökad omsättning för Gold Town Games

Skellefteåföretaget Gold Town Games fortsätter öka sin omsättning sedan globala lanseringen av managerspelet World Hockey Manager.

World Hockey Manager lanserades globalt 30 november 2017 och har sedan dess ökat omsättningen tre månader i rad. Främst sker försäljningen genom Facebook, Instagram och Google Ads.

Gold Town Games omsättning uppgick i februari till ungefär 1,4 miljoner kronor. Trots färre försäljningsdagar under februari ökade omsättningen för tredje månaden i rad. Ett par dagar med försäljningsrekord noterades under OS.

– Vi är glada över att omsättningen har ökat varje månad sedan den globala lanseringen och vi har goda förhoppningar om att så kommer att vara fallet även kommande månader, säger vd Pär Hultgren.

Totalt har ungefär 98 900 iOS- och Androidanvändare installerat WHM under februari månad. Av dessa är ungefär 44 600 från Nordamerika och de resterande i huvudsak från Europa, där Sverige och Tyskland med 9 300 respektive 11 600 ligger i topp. I Ryssland har 6 050 användare installerat spelet.

– Både antalet nedladdningar och kostnaden för de nya användarna är positiva. Vi arbetar vidare med att förbättra spelets retention [red: att hålla kvar kunderna], inte minst dag 1 och dag 7 men också längre in i spelet. Vi tror att ett rikare spel med fler funktioner i spelet så som den utlovade Social League, som nu går in i ett skede av intern testning, kommer att bidra till ökad retention, säger Pär Hultgren.

Användardata för februari 2018, Android och iOS

  • Antal nedladdningar: 98 900 stycken
  • Omsättning under februari: 1 400 000 SEK
  • Marknadsföringskostnader: 450 000 SEK
  • Andel av totala antalet användare som genomfört köp: 4,6 procent
  • On-boarding: 83 procent
  • Retention dag 1: 33 procent
  • Retention dag 7: 17 procent
  • Retention dag 14: 14 procent
  • Genomsnittlig tid i applikationen per användare per dag: 30 minuter
  • Dagliga aktiva användare 180201: 25 000 stycken
  • Dagliga aktiva användare 180228: 33 500 stycken