CES 2016
Peter Bäckström, Uminova Innovation, och Sandra Finér, Limes Audio, har varit i Las Vegas på speed-dating för att hitta nya affärskontakter.

Öppnar för nya affärer i USA

Det nya året startar i USA för Limes Audio. Två dagar i Las Vegas med intensiv så kallad speed-dating kan ge Umeåföretaget en ännu starkare internationell marknad.

Umeåföretaget
Limes Audio
är enda svenska företag på plats i Las Vegas när organisationen Enterprise Europe Network, EEN, arrangerar ett så kallat matchmaking-event, dagarna innan den stora konsumentelektronikmässan CES 2016 öppnar.

Uminova Innovation är som partner i EEN en av initiativtagarna till detta det första officiella EEN matchmaking-evenemanget i USA där Limes Audio från Umeå deltar. Närmare 200 möten genomförs under två dagar mellan 130 deltagande företag, investerare och företagsfrämjande organisationer från 14 länder.

CES 2016

Under EEN:s evenemang får deltagarna möjlighet att träffa kanske blivande affärskontakter under korta 20 minuters samtal.

Korta intensiva samtal

Inför evenemanget får varje företag presentera sig med en profilbeskrivning och sedan boka in sig för samtal med kanske blivande partners eller finansiärer. I ett stort sammanträdesrum ställs en mängd bord upp, numrerade med siffror så det ska vara lätt att hitta fram till den person som står näst i tur att träffa.

Samtalen är korta, det kallas också speed-dating, och redan efter 20 minuter är det dags för deltagarna att bryta upp för att flytta till nästa möte. Men de 20 minuterna är bara en första start. Finns intresse bokas självklart fler möten in för djupare samtal om eventuellt samarbete.

– USA är en viktig marknad för många tech-bolag i Västerbotten. Att bygga broar som förenklar kontaktskapande för dessa bolag i USA är mycket viktigt, säger Peter Bäckström, affärscoach inom internationell affärsutveckling på Uminova Innovation och EEN.

Potential i USA

Sandra Finér, VD på Limes Audio, är en av deltagarna på matchmakingen.

– USA är ju den marknad där vi redan har flest kunder och vi ser ytterligare en stor potential. Även bolag från andra världsdelar har ofta stark representation i USA med designhus och utvecklingskontor, vilket är naturligt med tanke på hur stor marknaden är, säger Sandra Finér.

– Möjligheten att på ett organiserat sätt komma i kontakt med nya potentiella kunder, investerare och samarbetspartners är mycket värdefullt för oss på Limes Audio, säger Sandra Finér om EEN-eventet.

– Att EEN, som är en stark resurs för våra företag främst inom Europa, nu även får starkare kontaktnoder och aktivet i USA gynnar givetvis Västerbottens företag, konstaterar Peter Bäckström.