17 000 besökare trängdes på Slush i Helsingfors.

”Pampigt, ståtligt och intensivt”

Elva bolag från Västerbotten gav sig in i det kolossala minglet på Slush i Helsingfors. En viktig lärdom blev bekräftad: Kom förberedd!

– Det är pampigt, ståtligt och intensivt. Är man inte klar över sina syften, så är det lätt att bli överväldigad, säger Henrik Frienholt, från Shimmercat – ett av tio startupbolag som följde med Uminova Innovation till årets Slush.

17 000 besökare
Det är lätt att förstå vad Henrik menar. Slush, som började som ett gräsrotsevent för nio år sedan, drar i dag över 17 000 besökare från hela världen och äger rum på ett stort mässcentrum i Helsingfors.

Stämningen i den gigantiska hallen är suggestiv. Belysningen är dämpad, dova bastoner omsluter det konstanta sorlet. I taket hänger drömfångare, gärdesgårdar och trägungor som effektiv kontrast till högteknologin som presenteras i montrarna och på de olika scenerna.

Samhällsrelevans
Den spännande atmosfären förstärker känslan av att någonting stort håller på att hända. Och visst får vi oss också vår beskärda del av technyheter och banbrytande innovationer. Men något som färgar det matiga programmet är också frågor om samhällsrelevans och hållbarhet. Borde vi införa medborgarlön? Hur kan vi utmana ohållbara industrier med produkter som folk faktiskt vill ha? Hur hittar vi balans i det slitiga jobbet med en startup?

Hitta balans
Att hitta balans var något som Spotifygrundaren Daniel Ek tog upp i ett samtal. Affärscoachen Maria Olofsson snappade upp det som en viktig lärdom.
– Startups uppmuntras ofta till att jobba dygnet runt, men Daniel Ek tryckte tvärt om på att man inte ska jobba ihjäl sig. Det är viktigt med ett hållbart arbetssätt. Det måste vi inkubatorer också bli bättre på att prata om, säger hon.

Sidomöten
Slush beskriver hon som en betydelsefull mötesplats.

– Evenemanget är så stort att mässgolvet i sig är för trångt. Därför är det sidomötena som har verklig betydelse för våra bolag.

Träffade Paradox
Det handlar om att träffa potentiella investerare och partners på mingelluncher och cocktailevent. Men minst lika viktigt för unga bolag är att prata med erfarna entreprenörer, menar Maria Olofsson. Ett sådant möte arrangerade hon därför mellan bolagen och Fredrik Wester, som med sitt spelföretag Paradox har gjort resan från startup till tillväxtbolag.

Guld värt
Hur gick det då för Shimmercat, gick de vilse i folkmassan eller fick de till några värdefulla möten?

– Vi hade bokat in möten i förväg och det var guld värt. Det gjorde också att vi hade vår pitch redo när det gällde. Så ja, vi lyckades göra det vi skulle! säger Ludvig Bohlin från Shimmercat.

Västerbottensbolag på Slush 2016:
Tak över huvudet
Instrube
Infobaleen
Thingmap
Sportswik
Strativ
Smart video
Shimmercat/Zunzun
Elastisys
Delbar
Nuiteq