Mattias Wiking och Albin Wallin
En bit mat tillsammans efter en intensiv arbetsperiod med utveckling av nya Magicka 2. Längst fram Mattias Wiking och Albin Wallin, sittandes delar av Paradox medanrbetare i Umeå.

Paradox i Umeå firar världslansering av Magicka 2

När Magicka 2 lanseras för PC och Playstation över hela världen är det ett av spelföretaget Paradox flaggskepp. Utvecklingen för Playstation 4 har legat på studion i Umeå.

Spelet Magicka föddes i Skellefteå av ett kompisgäng studenter som bildade företaget Arrowhead. Framgången gick fort och för att kunna växa vidare på en internationell marknad flyttades spelet över till Paradox i Stockholm, ett redan etablerat spelföretag.

Världspremiär

Nu när uppföljaren
Magicka 2
har världspremiär kan spelet på ett sätt sägas vara tillbaka i Västerbotten eftersom Paradox för ett par år sedan startade en utvecklingsstudio i Umeå. När Magicka 2 skulle konverteras till Playstation 4 gick budet till Umeåstudion, medan Pieces Interactive i Skövde fick i uppgift att utveckla spelet för PC.

– När Pieces var klara tog vi över spelet för att konvertera det till Playstation 4. Samtidigt kunde vi göra en del förbättringar för att anpassa till konsol, berättar Mattias Wiking.

Firar världslanseringen

Infotech Umeå hittar honom tillsammans med nästan hela gänget från Umeåstudion när de sökt sig ut på restaurang för att fira världslanseringen av det nya spelet.

En av de mer omtalade nyheterna kring Magicka 2 är att det nu också släpps för Playstation. Det innebär att Paradox tar sig in på en helt ny marknad. Tidigare är det främst PC-spel som företaget gjort sig känt för men efter att under flera år ha uppvaktats av olika spelkonsoltillverkare drog nu Sony med sitt Playstation längsta strået.

– Det är en plattform som passar våra hard core-fans lite bättre, säger Mattias Wiking.

Omfattande tester

Med i firandet under kvällen finns också Albin Wallin. Han har haft en central plats som kvalitetstestare av det nya spelet.

– Jag har testat Magicka 2 hårt, under många, många timmar varje dag i ett halvår, säger Albin Wallin.

– Det har gett väldigt mycket, både för min egen utveckling som spelutvecklare men också för spelet som har blivit mer polerat och nu fungerar väldigt stabilt.

Spelkänsla med konsol

Albin Wallin är i nuläget en av de som kan Magicka 2 bäst, vad gäller spelkänsla på konsol. Inte så underligt kanske, eftersom han under så lång tid lagt ner så många timmar på att testköra spelet.

– Med en konsol har du mycket närmare till knapparna för olika element som du använder i spelet. Du har också mycket lättare för att kunna röra dig i en riktning samtidigt som du avfyrar dina spells i en annan.

– Personligen föredrar jag handkontroll, säger Albin Wallin.

Under utveckling av spelet fanns det många olika utmaningar inom flera testområden. Ett exempel som Mattias Wiking nämner handlar om åldersgränser för Voice over IP, alltså när användare får prata över internet. Sony har i Playstation åldersgränser för den funktionen som inte finns på PC. Det innebär att Umeåstudion var tvungen att hitta en lösning för när spelare av olika ålder möter varandra. En spelare har kanske åldern inne för att få prata över nätet under spelet, medan en annan inte får det. Då måste det finnas teknikstöd som tar hänsyn till dessa åldersregler från Sony, berättar Mattias Wiking.

Betytt mycket för studion i Umeå

Mattias Wiking menar att utvecklingen av Magicka 2 för Playstation 4 betytt mycket för Umeåstudion.

– Originalplanen var att vi skulle vara sju stycken i Umeå och framför allt supporta Stockholm. Nu är vi 17 och vi har behov av ännu fler, säger Mattias Wiking.

Det är en tillväxt som kommer att fortsätta, menar Wiking. Redan har Umeåstudion fått i uppgift att förvalta hela Magicka-konceptet med expansioner i framtiden för både PC och Playstation. Dessutom jobbar man nu också med att konvertera spelet till Linux och Mac, något som kommer i höst.

– Allt detta innebär att vi håller på att växa ur lokalen och behöver flytta, berättar Mattias Wiking.

Tilläggas kan då att den lokal vid Renmarkstorget i Umeå som Paradox sitter i togs över för bara två år sedan.

– Men först måste vi nu landa i det här. Vi har haft spelsläpp idag och får nu fira. Fram mot hösten får vi sedan börja titta på nya spelkoncept också, säger Mattias Wiking.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 27 maj, 2015



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

27 maj, 2015