EduPlay Challenge
Jan Bidner, till vänster, driver och är idégivare till EduPlay Challenge. Som föreläsare under arrangemanget deltar bl a Åsa Roos, Carl-Erik Engqvist, Ola Jansson och Felix Gyllenstig Serrao.

Pedagoger och spelutvecklare bygger spel tillsammans

Eduplay Challenge är ett 24-timmars hackathon för spelbaserat lärande anordnas i Umeå i oktober. Då får pedagoger möta spelutvecklare för att ta fram prototyper till digitala dataspel eller brädspel.

Visionen med
Eduplay Challenge
är att sätta fokus på spelbaserat lärande och förse skolan med kompletterande pedagogiska verktyg för att skapa världens bästa skola.

Eduplay Challenge kommer att gå av stapeln på konstnärligt Campus under skolornas fortbildningsvecka, måndag 27 oktober, kl 17.00, då de pedagogiska utmaningarna presenteras. Ett dygn senare, tisdag 28 oktober, visas resultaten upp vinnarna presenteras. Starten och målgången för arrangemanget är publika och öppna för allmänheten.

Men redan veckorna innan hackathonet kommer flera föreläsningar att anordnas som en del av Eduplay Challenge. Mer om detta program finns på sajten
Eduplay Challenge.

Lär sig genom att spela spel

Förutom pedagoger kommer också en flertal it- och spelföretag från Umeå att delta under 24-timmarsdygnet. Ett av företagen som deltar är Acino. Johan Tjäder är vd på Acino och han berättar att han har lärt sig mycket genom att spela spel. Allt ifrån kreativ problemlösning och att metodisk genomföra projekt till ledarskapsfrågor och tala och skriva engelska.

– I många spel så tvingas man bli duktig på att hantera akuta situationer. Beslut måste många gånger fattas på millisekunden baserat på den information man har om man vill lyckas. I andra spel så kan den stora utmaningen vara att få en grupp på 40 människor att alla komma förberedda och på utsatt tid för att sedan gemensamt försöka klara utmaningar där varje enskild individ måste dra sitt strå till stacken. I mycket av det man får uppleva och de beslut man tar så går det lätt att dra paralleller till det företagsmässiga, detta är något jag personligen känner att jag haft stor nytta av, berättar Johan Tjäder.

Förmedla kunskap

Johan tror stenhårt på spelens kraft att förmedla kunskap och att roa och spelar själv när han får möjlighet trots sina långa arbetsdagar som chef.

– Även om jag inte har möjlighet att spela lika mycket nu som jag gjort tidigare så handlar spelandet för mig också mycket om avkoppling och umgänge. I spel ser man ofta möjlighet att individanpassa upplevelsen baserat på de val man gör under spelets gång. Detta är något jag tror att vi definitivt kommer att se mer av. Inom alla områden. Även skolan, fortsätter Johan Tjäder.

Acino har ett trettiotal anställda på kontoret i Umeå. Företaget kommer också att försöka ge sina anställda möjlighet att delta i Eduplay Challenge på arbetstid.

– Jag ser det som ett bra tillfälle till fortbildning för personalen och gillar idén att hitta modernare och för dagens ungdomar mer tilltalande metoder för inlärande i skolan, här tror jag att det finns mycket som kan bli bättre.

Eduplay Challenge är ett samverkansprojekt mellan Umeå Kommuns skolor, Region Västerbotten, Endigo, Infotech Umeå, Sogeti, HumLab (Umeå universitet) och Kreator.

(Delar av denna artikel har tidigare publicerat som ett blogginlägg på sajten Eduplay Challenge.)