Petra Liuski
Petra Liuski spanar på Webbdagarna i Luleå.

Petra Liuski spanar på Webbdagarna

Webbdagarna i Luleå samlade 185 deltagare till en konferens där användarna och medborgarna lyftes fram som den viktiga grunden för att forma digitala kanaler.

InfoTech Umeå bad Petra Liuski, kommunikationsstrateg i Skellefteå kommun, att från sin publikplats vid
Webbdagarna i Luleå
samla på sig några tankar och anteckningar kring vad hon snappade upp under dagen om digitala kanaler och internets utveckling.

”Dagens digitala värld är i ständig utveckling och det gäller att ha vilja och mod att lära, delta och testa för att hänga med och för att nå framgång”, menar Petra Liuski, kommunikationsstrateg på informationsenheten, Skellefteå kommun, och en av deltagarna på Webbdagarna i Luleå den 6 maj.

Med på scenen fanns föreläsare som Darja Isaksson, Beata Wickbom och Jocke Jardenberg samt nästan it-minister Anna-Karin Hatt som intervjuades via Skype av Internetworlds chefredaktör Magnus Höij.

Petra Liuski var en av 185 deltagare som kommit till hotell Clarion Sense i Luleå för att höra mer om trender och få tillfälle att nätverka med övriga deltagare.

”Man blir aldrig klar. Det finns alltid mer att göra och upptäcka”, skriver Petra Liuski som en sammanfattning av dagen.

Petra twittrar
Under Webbdagarna twittrade Petra Liuski om mycket av det hon hörde. Här ovan är ett av dessa twitterinlägg.

 

Här är några fler noteringar från Petra Liuskis plats.

”Våga satsa på nya digitala kanaler för marknadsföring – med små medel och frekvent utvärdering.”

Några nyckelord för dagen är

Märk och mäta
”Allt vi gör digitalt ska vi märka så att vi kan samla in data och få ett mätbart resultat. Resultatet kan vi sedan kan dra nytta av för att utveckla tjänster eller produkter, eller nå bredare segment.”

Anpassa till användaren
”Konvertering – vi ska anpassa våra digitala kanaler för användaren, t ex genom att ta bort felmeddelanden från sajter och istället lägga in rättmeddelanden (ex gröna fält för korrekt ifylld data) eller genom att lägga till en rad där det står "nöjd kund-garanti". Detta ökar konverteringsgraden avsevärt och i förlängningen ger det t ex ökad försäljning. Användarna ställer allt högre krav och sviker snabbt om vi inte optimerar.”   

Se kraften i användarna
”Användarna tar våra webbsidor och appar och ser de som sina. De anpassar dem utifrån egna behov. Vi ska visa massiv öppenhet och engagera användarna i såväl utveckling som marknadsföring. De vill delta och bidra.”

Ord som surrade
Några heta ord som surrade i luften under webbdagen var enligt Petra Liuski:
Big data
Kickstarters
närvaro i alla kanaler
engagemang
delaktighet
massiv öppenhet
konverteringsoptimering
våga testa
mätbarhet viktig
makers-rörelse
tacksamhet

Fakta
Webbdagarna arrangeras av Internetworld.