Teknikhuset

Plakat och Racer går samman

Umeå ska bjuda på tuffare konkurrens mot de etablerade byråerna i storstäderna. Det siktar Plakat och Racer på, två av Umeås erfarna företag i kommunikationsbranschen som går samman från årsskiftet.

– Vi satsar nu även på kunder över hela Sverige och tänker visa att vi som håller till här i norr är minst lika bra på effektiv kommunikation, säger Plakats vd Anna-Karin Nilsson.

– Det här gör det möjligt för oss att utnyttja byråns kompetens bättre och vi får framöver den storlek som behövs för att verkligen kunna leverera, säger Racers vd Ingrid Widing.

Den nya byrån, som kommer att fortsätta under namnet Plakat, har till en början 28 medarbetare, med målet att rekrytera fler personer med spetskompetens inom kommunikation. Inledningsvis erbjuder byrån tjänster inom strategi- och varumärkesutveckling, reklam, design, digitalt och PR/sociala medier. Det expanderande Umeå är den naturliga hemmamarknaden, men nu ställs alltså siktet högre med en marknadsbearbetning även utanför Umeå och Västerbotten.

– Vår nya laguppställning blir något av ett dream team, säger Anna-Karin Nilsson. Vi är övertygade om att framtidens kommunikationsbyråer både måste ha en viss storlek men också tydlig spetskompetens. Det får nya Plakat.