Oskar Jonsson och Andreas Vidman jublar över att vinna en plats i tillväxthubben ABB SynerLeap.
Oskar Jonsson och Andreas Vidman jublar över att vinna en plats i tillväxthubben ABB SynerLeap.

Prediktera vinner stort samarbete med ABB

Storvinst för Prediktera som vinner en plats i ABB:s tillväxthubb SynerLeap. Nu öppnar sig globala marknader för Umeåbolaget.

För snart två år sedan startade ABB sitt dotterbolag SynerLeap som en tillväxthubb för att fånga upp startupbolag med möjlighet att växa och utvecklas. Idag har SynerLeap 21 startupbolag hos sig och konkurrensen är mycket stor om platserna i hubben. Så det var med stor glädje som Andreas Vidman, vd, och Oskar Jonsson, grundare och utvecklare av Prediktera, tog emot priset efter en pitchtävling som hölls i Things lokaler i Stockholm under torsdagen.

– Den här vinsten ger oss otroliga möjligheter. Vi kommer nu att få ut vår teknik till ABB:s kunder, det är en fantastisk resurs, säger Andreas Vidman.

I och med vinsten i pitchtävlingen får Prediktera ett sex månader långt medlemskap i SynerLeap samt 30 000 dollar för att förverkliga ett första projekt. Det innebär att Prediktera nu får ännu större möjlighet att nå en internationell marknad med sin avancerade teknik för bildanalys och mjukvara för bildbehandling som innebär att innehåll och kvalitet i allt från läkemedel och livsmedel till jordbruksprodukter kan bestämmas.

Tillgång till nätverk

– Pengarna är så klart trevliga att få och en bra start, men viktigast är att vi får tillgång till ABB:s nätverk. De har så otroligt mycket kunder med problemställningar där vi kan hjälpa till, konstaterar Andreas Vidman.

Oskar Jonsson, Prediktera, har bra framgång i sin pitch inför den krävande juryn för en plats till ABB SynerLeap. I juryn ingick Grant Allen, Managing Director och Head of Ventures, ABB Technology Ventures, Juho Vuorio, Innovation och Venture Program Manager, ABB Finland, Shiva Sander Tavallaey, AI Lead ABB Sweden, samt Camilla Kullborg, Head of Automation & Robotics SynerLeap.

Driver innovation

ABB menar att samarbete mellan etablerade storföretag och kreativa startups är en väg till att driva innovation och svensk konkurrenskraft framåt. Det är något som företaget vill bidra till genom SynerLeap som är ett ekosystem där startups som Prediktera kan få möjlighet att växa och utvecklas.

– Efter jul har vi pratat mycket om att hitta en bra partner som kan ta oss ut på marknaden, det här är bättre än vad vi någonsin kunnat drömma om, säger Oskar Jonsson.

– Vi kommer nu att få ta del av den industriella kunskap som ABB har, det är otroligt mycket värt, fortsätter han.

– ABB finns ju också överallt och har en enorm räckvidd internationellt så världen ligger öppen för oss, det är en stor marknad, säger Andreas Vidman.

Stöd av Uminova Innovation

Prediktera har sedan en tid varit ett inkubatorbolag inom Uminova Innovation där de också har sina lokaler. De har fått stöd med affärsutveckling, inte minst på ett internationellt plan genom Uminova Innovations satsning EEN, Enterprise Europe Network. Med under pitchtävlingen var även affärsutvecklare Peter Bäckström från Uminova Innovation och EEN.

– Det har betytt jättemycket för oss att vara en del av Uminova och få tillgång till olika nätverk, säger Oskar Jonsson.

– Ja, det här hade aldrig hänt utan Uminovas stöd, håller Andreas Vidman med om.

Glad över att få in Prediktera

Malin Carlström, Investment Director på ABB SynerLeap, är mycket nöjd över att få in Prediktera som medlem i tillväxthubben.

– Tillsammans kan vi hitta fler kanaler till marknaden för Prediktera. Vi kan verifiera affärsmodeller och realisera intäkter om det fungerar. Det är riktiga affärer det handlar om, säger Malin Carlström.

– Förhoppningsvis kan vi också med samarbetet skapa nya kunder till ABB. För om samarbetet mellan oss funkar så vinner vi båda på det här.

Hur ska då Prediktera tänka nu när de går in i samarbete med SynerLeap och ABB?

– De ska vara närvarande och konsekventa. De ska använda oss på SynerLeap och ABB för att hitta rätt personer och föra en konkret dialog om vad som ska göras av vem, för vem och när, sammanfattar Malin Carlström.

Om SynerLeap

SynerLeap drivs i ABB:s forskningscentra Corporate Research, tillsammans med partners som Automation Region, Almi, Vinnova, Mälardalens högskola och Västerås Stad.

Förutom Prediktera deltog sex ytterligare startupbolag i pitchtävlingen. Ekkono Solutions och Univrses fick även de diplom och en särskild utmärkelse om fortsätta diskussioner med ABB SynerLeap. Övriga fyra startupbolag Gemit Solutions, Insplorion, MyVox och Viking Analytics kommer också att ha en uppföljningsrunda.

Peter Bäckström, affärsutvecklare, kommenterar Predikteras samarbete med ABB SynerLeap:
  • Större marknad. Att samarbeta med ett storföretag som ABB ger många möjligheter för ett startup att snabbare få ut sina produkter på en större marknad. Att ha en etablerad aktör i ryggen innebär att nya kunder kan bearbetas genom storbolagets kundbas. På tillväxtmarknader som Asien, Sydamerika och Afrika, där många storbolag har närvaro, kan detta vara extra värdefullt då affärskultur och regelverk kan skilja sig mycket från den västerländska.
  • Strategiska beslut. Valet av samarbete med ett storbolag måste underbyggas av ett väl genomtänkt strategiskt beslut av startupbolaget. Som startup måste du också vara beredd på att göra vissa uppoffringar, vilket kan handla om IP-rättigheter, exklusiviteter och ägande. Har inte storbolaget en intern modell för att jobba med startups kan samarbetet lika gärna kväva startup-bolaget.
  • Ge värde till kunden. I slutändan handlar det om att startupbolaget och det stora bolaget tillsammans har potential att ge ett värde till slutkunden och att det i den inledande dialogen finns en samsyn kring detta.
  • Ser potential. ABB är genom satsningen SynerLeap ett bra exempel på storbolag som verkligen ser potentialen i att samarbeta med startups.