Desireé Rova, GladaPar och Lotte Kylberg, Mondaymorning.

Priset är inte alltid rätt

Att prissätta sitt erbjudande rätt är otroligt viktigt för en startup. Men att det inte är det lättaste vet bland annat GladaPar.

GladaPar, som har en tjänst som hjälper par att förbättra sina relationer, är ett av bolagen i Uminova Innovations acceleratorprogram. Programmet är ett snabbspår för ett fåtal utvalda bolag och består av ett antal workshops med fokus på de mest kritiska punkterna för en startup. Prissättning är en av dem.

I samband med prisättningsworkshopen fick Desireé Rova, vd och grundare av GladaPar, ett par värdefulla insikter.

– Prissättning är väldigt komplext, men samtidigt avgörande för ens verksamhet. Alla tjänster måste ju paketeras på ett eller annat sätt och jag hade ingen aning om att man kunde vara så kreativ kring just prissättning, säger Desireé Rova.

Man måste förstå sitt värde

Workshopledaren Lotte Kylberg, som är managementkonsult på Mondaymorning med fokus på prissättning och affärsutveckling, utvecklar resonemanget.

– Det absolut vanligaste felet är inte prata tillräckligt med sina kunder så man inte förstår vilket värde man levererar. Det finns ingenting som är så avgörande för ett bolag, ungt eller gammalt, som att verkligen förstå kunderna, säger Lotte Kylberg.

– Ett bra exempel är Johnson & Johnson. De har varit världsledande på ett antal olika konsumentmarknader under mer än ett halvt sekel och en av deras kärnkompetenser som de investerar tungt i är just kundinsikt, säger Lotte Kylberg.

Och hittar man inte rätt från början så har Lotte ett par tips.

– Gå hellre ut med ett högt pris och en tidsbegränsad introrabatt, än med ett lågt pris. Det är alltid lättare att sänka priset än att höja. Se också till att skapa möjligheter för dina kunder att välja mellan två eller flera alternativ. Det ökar dina chanser att få affären. Därefter är det bara att fortsätta att jobba med prissättningen tills man känner att man har hamnat rätt.

Kunden tänker som alltid annorlunda

Hos GladaPar är det fullt fokus framåt efter workshopen.

– Vi har varit ute och pratat med kunderna och som så alla gånger tidigare har det visat sig att kunderna tänker annorlunda än en själv. Nästa steg är att ändra vår prissättning så att vi träffar mer rätt i framtiden, säger Desireé Rova.