Prövar sina affärsidéer på startup-dag

SPECIAL: INTERNET DISCOVERY DAY – Det är jättebra att få provtrycka sina koncept och få en verklighetscheck, säger Fredrik Nyström, erfaren affärscoach från Uminova Innovation, om startup-bolagens medverkan på Internet Discovery Day.

Fredrik Nyström är en av affärscoacherna på Uminova Innovation som följer nya startup-bolag och hjälper dem att utveckla sina affärsidéer. Fredrik är med på startup-dagen Internet Discovery Day, som anordnas i samband med Internetdagarna i Stockholm, för att följa hur det går för de Umeåföretag som medverkar.

I år är det de tre bolagen Zun Zun, Thingmap och Content Central som är på plats för att pitcha in sina produkter för investerare och blivande kunder.

Högt tempo

Tempot är högt i den långa korridoren på Waterfront konferensanläggning i centrala Stockholm där startup-dagen anordnas. Närmare 1000 deltagare och över 150 bolag på en liten yta gör att temperaturen stiger snabbt under de fyra timmar som pitchningen pågår.

– Det är jättebra att få provtrycka sina koncept här och få en verklighetscheck från investerare och andra entreprenörer, säger Fredrik Nyström.

– Här utmanas de och ställs inför frågor som får dem att verifiera om deras idéer är intressanta.

Söker finansiering

Inte minst är dagen bra för de bolag som söker finansieringen inom kort, menar Fredrik Nyström. Det hjälper dem att snabbt hitta vad det är som behöver fixas för att de ska kunna accelerera.

– Det är ett bra format här. Det är spännande och okomplicerat. Inga rollups, inga tekniska grejer. Det är bara att ta dialogen med de som kommer. Då måste man verkligen vara duktig på att presentera vad man har istället för att gömma sig bakom tekniska hjälpmedel, säger Fredrik Nyström.

– Jag vet att de får med sig många tankar som de kommer att kunna gå vidare med.

Läs mer

Hittar kunder direkt på startup-dag

Siktar på internationell marknad

Deras webbserver gör internet snabbare

Text och foto: Mikael Hansson