Unn Swanström
Unn Swanström berättar på Webbdagarna om personalisering på nätet. Relevans är nyckelordet.

Relevans är nyckeln för engagemang på nätet

Relevans är nyckelordet för personalisering på internet. Tidigare Umeåstudenten Unn Swanström berättar på Webbdagarna i Stockholm om hur tidningar kan styra nyheter utifrån vilken tid det är på dagen och var läsaren befinner sig.

– Personalisering handlar om tid på dagen och var dina användare är, säger Unn Swanström och berättar att hon själv pendlar tjugo minuter en väg varje dag från Saltsjöbanan in till Stockholms centrum. Det är tjugo minuter som skulle användas för att fånga hennes intresse under en längre tid.

Allt handlar om relevans och ha ett innehåll som engagerar användaren, betonar Unn Swanström och tar ett slående exempel.

– Jag bodde i Umeå i fem år. Bor jag i Umeå vet jag inget om Slussen som tydligen är någon slags lokal trafikcentral med problem. För mig skulle det vara mycket bättre om jag i Umeå kan få något annat i mitt nyhetsflöde, säger Unn Swanström med ett stänk av ironi i rösten.

Unn Swanström tog nyligen sin examen från Civilingenjörsprogrammet för interaktion och design vid Umeå universitet. Nu arbetar hon för Netlight som konsult på Expressen. Tidigare har Unn också varit på Aftonbladet, och det är med dessa erfarenheter som hon under Webbdagarna möter publiken för att berätta om personalisering av nyheter på internet.

Relevans för kafferasten

Vem användaren är, vad användaren gjorde innan besöket på en tjänst, varifrån användaren kommer och vart användaren ska ta vägen, det är frågor som är viktiga att ha svar på för att kunna erbjuda rätt innehåll.

– Kafferasten kvart i tre är viktig. Då kan vi publicera något som svenska folket kan diskutera på fikarasten.

– Personalisering är ett smart sätt att styra trafik, och vi vill hjälpa folk att hitta det som de är intresserade av.

Under sin presentation hinner Unn Swanström också gå igenom skillnad mellan webb och mobil, rekommendationssystem, rubriker och bilder.

Och förutom grundbudskapet om relevans så gäller:

– Plottra inte till det, betonar Unn Swanström.

Text och foto: Mikael Hansson