Christian Malmsten, säljcoach.
Christian Malmsten, säljcoach.

Så kan startups öka sin försäljning

Affärsidén ligger kanske klar. Men utan kunder blir det ingen business.

Christian Malmsten, Säljlabbet, har hjälpt många startups i Umeå med att hitta en struktur för sitt säljarbete. Något som är helt nödvändigt för att affärerna ska börja rulla in. För det räcker inte med en bra tekniklösning. Utan kunder kan inget startup leva vidare och växa.

Christian Malmsten betonar att det kan vara bra att börja med potentiella kunder som redan gett feedback, men den som verkligen vill nå långt måste prata med många fler. För en tumregel är att det behövs minst tio kundmöten för en affär.

Här är tre tips från Christian Malmsten för att öka försäljningen.

1. Lyssna! Vad behöver kunden?
När du har kunden framför dig, lyssna mer än du pratar. Ta reda på vad kunden har för behov, problem och önskemål. Att fråga och vara nyfiken är ett bra trix.

2. Visa en lösning som matchar
När du vet vad kunden har för behov kan du anpassa ditt erbjudande, och presentera en lösning som matchar behoven. Det behöver inte ske direkt under första mötet, men snart. Ge ett pris och våga fråga: Har vi en deal?

3. Håll löpande kontakt med kunderna
Ett effektivt säljarbete kräver struktur. Se till att hålla löpande kontakt med kunderna, så att du inte behöver börja om från början.

Och bli inte nedslagen. Kom ihåg 1:10 regeln, att det behövs många kundmöten för att ge en affär.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 31 oktober, 2017



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

31 oktober, 2017