Kung Fury
Bilden ovan är från Kung Furys sida på Kickstarter och visar på hur filmprojektet samlat in 337 540 dollar från 9 248 donatorer. När du läser detta har siffrorna säkerligen stigit.

Så lyckades Kung Fury med finansiering på Kickstarter

Efter bara tre dagar har Umeåfilmaren David Sandbergs projekt Kung Fury samlat in över 310 000 dollar på kampanjsajten Kickstarter. Det är en makalös succé som kan locka fler att söka finansiering via Kickstarter. Här är några råd för den som vill pröva.

Den enorma framgång som
filmprojektet Kung Fury
har haft på kampanjsajten Kickstarter under de senaste dagarna är något utöver det vanliga. När Umeåfilmaren David Sandberg startade en kampanj på webbsidan Kickstarter var hans mål att samla in 200 000 dollar under loppet av 30 dagar för att kunna färdigställa en 30 minuter lång aktionkomedi som en hyllning till 1980-talets polis- och kung fu-filmer.

Kampanjen har blivit en mäktig internationell succé och redan efter tre dagar har Umeåfilmaren med sitt filmteam fått in över 310 000 dollar av sammanlagt 8 270 donatorer när detta skrivs.

Bakom projektet står filmaren David Sandberg tillsammans med ett helt gäng kunniga kreatörer från norra Sverige, med Umeå som bas. Lampray, Salmon Fox, producenten Mathias Fjellström, fotograf Mattias Andersson och helikopterfilmaren Henning Sandström är några namn som finns med i produktionen.

Att lyckas på Kickstarter

Framgångarna för Kung Fury som ett Kickstarter-projekt kommer säkert att locka fler att försöka hitta finansiering till sina projekt via kampanjsajten. Men den som vill lyckas på Kickstarter måste spela ut sina kort på rätt sätt och kunna presentera sitt projekt så att det lockar många att vilja bidra.

Det är just vad David Sandberg och hans filmteam lyckats med och därför kan det vara intressant att granska hur Kickstarter kan bidra till finansiering av ett projekt och hur projektet ska presenteras på Kickstarter för att nå framgång.  

Sedan lanseringen av Kickstarter år 2009 har 5,4 miljoner personer bidragit med nästan en miljard dollar, 929 miljoner, till finansiering av över 54 000 kreativa projekt. Kung Fury är numera ett av dessa.

Finansiering på Kickstarter

Huvudanledningen till att lägga upp sitt projekt på Kickstarter är självfallet att det kan bidra till en stadig grundplåt och finansiering till ett pågående projekt.

Kung Fury med sina insamlade 310 000 dollar efter tre dagar är ett av de främsta svenska exemplen på lyckad finansiering via Kickstarter. Det är bara ett annat projekt som lyckats samla in en större summa. År 2012 lyckades svenska företaget Narrative, tidigare under namnet Memoto, samla in 550 190 dollar för att finansiera utvecklingen av en kamera som automatiskt tar en bild var 30:e sekund.

Ett annat exempel är den svenska dokumentärfilmen om datorspelet Minecraft som samlade in 210 298 dollar år 2011, medan filmen om slöjdaren Wille Sundqvist av hans son Jögge Sundqvist samlade in 13 757 dollar sommaren 2013. För övrigt är den sistnämnda filmen, liksom Kung Fury, ett projekt med bas i Umeå.

Produkt med hög kvalitet

Ett framgångsrikt Kickstarter-projekt bör bestå av en produkt med hög kvalitet, som sticker ut inom sitt område och snabbt kan finna sin målgrupp. Kameran som Narrative utvecklat lyckades med allt detta och hittade fram till en målgrupp som gillar ny teknik och trender som lifelogging för att dokumentera vardagen och mäta allt som händer kring en.

Minecraft-filmen är också ett projekt som nått långt, inte minst genom det stora intresse som redan fanns för det omåttligt populära datorspelet Minecraft. Dokumentären om slöjdaren Wille Sundqvist har en något snävare målgrupp men sticker även den ut inom sin genre och lockar många som vill värna om traditionellt hantverk.

Kung Fury har på liknande vis funnit sin målgrupp bland alla de som växte upp med 80-talets polisfilmer och kung fu-serier på bio. I kommentarer på Kickstarter-sidan, på Twitter, Facebook och Youtube radas inlägg upp med utrop och beundran över den kvalitet som Kung Fury-projektet visar upp. Med en sådan kvalitet blir det också lättare att få många att vilja stötta projektet ekonomiskt.

En framgång för Kung Fury-projektet är också att det så tydligt kopplar till de minnen och upplevelser som många har från bioupplevelser på 80-talet. Den tydliga retrokänslan från 1980-talets filmer är något som många uppenbarligen uppskattar och det väcker minnen från otaliga filmer som producerades då. Ett exempel hittar vi på Youtube där signaturen PSGaming skriver: ”Awesome, the 80s Style is incredible. It reminds me Far Cry 3 Blood Dragon and aaaaall the action movies of that years.” I flera av kommentarerna från donatorer på Kickstartersidan är det också uppenbart att bidrag ges just för att det är en film som väcker dessa retro-känslor från 1980. 

Superb video

Att lyckas på Kickstarter utan en bra och tilltalande video är svårt, för att inte säga mycket svårt. Här firar Kung Fury kanske en av sina största segrar.
Efter tre dygn på Youtube
har trailern visats över 2,9 miljoner gånger och skriver i sina kommentarer till videon att de ser om den, gång på gång. På Youtube skriver exempelvis signaturen Guilherme Sena: ”I lost count of how many times I watched this trailer today. It's just too awesome.”

Ge något tillbaka

För att lyckas med Kickstarter-kampanjen måste de som donerar pengar också få något tillbaka. Den som bidrar med en donation ska ses som en kund, inte som en finansiell investerare. En donation innebär inte att givaren får någon del i framtida intäkter, vinster eller aktieutdelningar. En donation är mer som en kundkontakt, och måste vårdas. Ett sätt är att göra det är att låta den som donerar få något påtagligt tillbaka.

Kung Fury-projektet gör det på flera sätt. Dels naturligtvis genom att ge ett löfte om att filmen kommer att färdigställas om en tillräckligt stor summa pengar samlas in. Det är det mer långsiktiga och övergripande löftet. Men det är också viktigt att den som donerar får känna sig utvald och delaktig i projektet redan på ett tidigt stadium. Här har Kung Fury-projektet hittat en framgångsrik trappstege av stigande värde på saker som donatorerna kan få för den summa som de bidrar med.

Den som donerar lägsta summan, fem dollar, får tillgång till filmteamets dagbok och en digital kopia av filmens huvudmusiklåt. En digital kopia av manuset och t-shirts är andra saker som donatorerna kan få. Men det som lockat allra flest bidragsgivare är att för 20 dollar få en digital HD-kopia av hela filmen med extra scener som vanliga publiken inte får se eller för 30 dollar få en Blue-Ray-kopia av filmen med regissörens egna kommentarer.

Trappstegen fortsätter sedan uppåt med stigande värde till högsta punkten då den som bidrar med största summan, 10 000 dollar, får en huvudroll i filmen.

Dessa bidrag, från de små till de största, som gengäld för donationer är viktiga för att locka så många som möjligt att vilja ge pengar till ett Kickstarter-projekt.

Säker pitch och berättelse

En tydlig pitch och berättelse kring produkten är också viktig. Kung Fury bygger sin berättelse på att det inte är en stor Hollywoodproduktion, att inspelningen skett med låg budget och teknik som greenscreen-skärmar för att sedan färdigställas med postproduktion. Det är något som uppenbarligen fascinerar många. Eftersom resultatet enligt trailern är av en sådan hög klass kan många känna beundran för att filmteamet bakom Kung Fury lyckats så bra.

Pitchen i detta fall bygger på att det inte är någon stor internationell filmkoncern som stått bakom upplägget. Att pitchen dessutom lyckas fånga in den fascination många har för 1980-tals filmer ger ytterligare grund för framgång.

Synlighet i spotlight

Konkurrensen på internet är stor och det gäller även bland Kickstarter-projekt. Det är därför viktigt att snabbt få synlighet vilket Kung Fury lyckats över all förväntan med. I och med att många tycker att projektet verkar vara intressant och skriver om det på sociala medier så nappar till slut även de stora medierna och bloggarna.

Brittiska tidningen Independent skriver artikel med rubriken ”Wacky trailer for new action comedy Kung Fury released on Kickstarter” och även ansedda The Verge lyfter fram projektet. Pirate Bay puffar för trailern på sin startsida och någon postar om det på Memecenter. Även Kickstarters egna ansvariga lyfter fram projektet som ett av de mest intressanta för tillfället och rekommenderar projektet på sitt Twitter-konto. När dessutom stora teknikbloggen Mashable skriver om projektet innebär det självfallet att kännedomen om Kung Fury växer än mer.

När detta skrivs är det fortfarande 27 dagar kvar av Kung Furys Kickstarter-kampanj och redan har målet om 200 000 dollar överträffats med råge. För den som vill lyckas med finansiering av ett projekt via Kickstarter är det bara att studera och lära av teamet bakom Kung Fury.

Text: Mikael Hansson