pitch14.jpg
En svettig seger tog dessa tre herrar hem när InfoTech Umeås pitchtävling avgjordes. Fr v Jonas Arnklint, Fyrklöver Webbyrå, Mattias Högdahl, Swedbank, och Henrik Vinroth, Avtre.

Säljer in företaget på 30 sekunder

Att på 30 sekunder sälja in sitt företag för en investerare eller blivande partner är en konst. Men den går att lära sig. Det fick IT-folk från Umeå och Övik konkret pröva på under en träff med InfoTech Umeå.

Ett sextiotal IT-ansvariga från företag, universitet och kommuner deltog när InfoTech Umeå bjöd in till levande PR-övning om konsten att nå ut med sitt företag. Innan kvällen var slut hade deltagarna fått både föreläsning och praktiska övningarna i hur man rensar i sitt tech-talk för att komma ner på en förståelig nivå där också gammelmormor kan hänga med.

Håkan Juthberg och Eva Voors
Håkan Juthberg, UpKeeper, fick en pratstund med Eva Voors, Springtime, som var kvällens huvudtalare.

Huvudtalare under mötet var Eva Voors från PR-byrån Springtime som lyfte deltagarnas blickar med sina erfarenheter från att jobba med företagsraketer som Skype och Bambuser. Av henne fick deltagarna inspiration från högsta internationella nivå när det handlar om att lansera företag. Skype har gått från 3 miljoner användare till 400 miljoner på bara några år, berättade Eva Voors, och Bambuser har med sin live webbtv gjort en liknande succéartad resa.

Budskapet ska rymmas på en tändsticksask

Eva Voors budskap till IT-folket från Umeå och Övik var knivskarpt och konsekvent.

– Kan man förklara sitt budskap på baksidan av en tändsticksask kan man få riskkapital, var ett av Eva Voors uttalanden. Som företagare handlar det om att vara tydlig, klar och mycket medveten om vad man ska fokusera på.

Satsa på en bra omvärldsbevakning, kolla in dina konkurrenter och ta reda på vilka som redan idag talar väl om dig var några ytterligare råd som Voors delade med sig av.

Marinette Isaksson och Stina Joelsson
Marinette Isaksson och Stina Joelsson, Konftel, gillade Eva Voors budskap om att hitta berättelser som lyfter fram företaget. Själva har de en lastbilschaufför i Norge med konferenstelefon i lastbilshytten som de gärna berättar om.

– Det var värdefullt att lyssna till henne, säger Marinette Isaksson, marknadsansvarig på Konftel, som i minglet efter föreläsningen tillsammans med Stina Joelsson, också Konftel, diskuterar vad de fått höra.

Hitta berättelser som lyfter företaget

– Jag gillar det hon sa om att hitta case som kan lyfta fram företaget. Den där berättelsen om tjejen och killen som var förälskade och bodde på olika ställen men umgicks via Skype, den var bra, fortsätter Marinette Isaksson.  

– Kan man hitta sådana berättelser så kan man också inspirera människor. Vi har ju den där lastbilschaffisen i Norge som hade vår konferenstelefon i hytten uppkopplad via mobilen, berättar Stina Joelsson med ett leende.

Lastbilschauffören gillade inte headset och andra tekniska lösningar, men en konferenstelefon var perfekt för honom. För Stina Joelsson och Marinette Isaksson är det en berättelse som kan föra vidare Konftels vision av att flytta ut konferenstelefonen från konferensrummen. Man vill att konferenstelefonen ska finnas med i människors nya mobilitet och rörlighet. Då är berättelsen om lastbilschaffisen perfekt som inspiration. Alla fattar att om han kan ha den i hytten kan vem som helst ha den var som helst.

30 sekunder för att lansera företaget

Föreläsningen var bra, menade många, men när kvällens program avrundades med en så kallad pitchtävling tätnade stämningen. Deltagarna delades in i grupper med uppgift att formulera en 30 sekunders slående argumentation för ett av företagen i gruppen. Därefter fick företagets representant gå in i en så kallad pitch-o-mat och inför en kamera spela in de säljande argumenten.

Emanuel Dohi, Fredric Larsson, Tommy Eriksson, Ingrid Westman
Emanuel Dohi, Dohi Sweden, Fredric Larsson, Film i Västerbotten, Tommy Eriksson, Sogeti, och Ingrid Westman, Codemill, satsade på att vinna pitchtävlingen.

Möjligen är det så att IT-människor är lite extra tävlingsinriktade. Åtminstone verkade det så för alla grupper kastade sig över sina uppgifter direkt efter startskottet. I kön in till pitch-o-maten anades att tävlingsnerverna dallrade. Väl inne framför kameran vägrade Lucia Jonsson från Algoryx att lämna pitch-o-maten. Besviken med sin första inspelning krävde hon att få göra en tagning till. Helt enligt reglerna, menade Hanna Olsson, domare för kvällen, och Lucia fick trycka på record-knappen en gång till.

Tomas Agerberg 

– Jag tror jag klarar det här. Jag gjorde en liknande övning för ett halvår sedan, förklarar Tomas Agerberg, Sogeti, och tar plats i pitch-o-maten för en 30 sekunders övertygande pitch.

       

Sälja in Umeå kommun

Ett av de andra lagen fick i uppgift att pitcha Umeå kommun. Här var det Theres Furberg från kommunens Näringslivsservice som fick förtroendet att inför kameran lämna 30 sekunder övertygande argument för att Umeå kommun är värt att satsa på.

– Vi har tänkt oss att jag hamnar på ett flyg med en företagare och ska övertyga honom om att etablera sig i Umeå, berättar Theres Furberg medan hon väntar på att Lucia Jonsson ska bli klar i pitch-o-maten.

– Jag kommer att säga att vi har hög kompetens här i kommunen. Låga personalkostnader. Låg personalomsättning. Bra kommunikationer.

Det märks att Theres är fokuserad. Umeå kommun kan hon som rinnande vatten och orden flödar ur munnen på henne. Hon behöver knappt snegla mot det lilla blocket där hon skrivit upp gruppens argument. Nåde den IT-företagare som hamnar i sätet bredvid henne efter den här pitch-övningen.

Theres Furberg, Per Nordlinder
Theres Furberg, Umeå kommun, i samtal med Per Nordlinder, Acino, slipar argumenten för att sälja in Umeå kommun till företagare. 

Imponerad jury

Juryn tog god tid på sig för att utse en vinnare. Det var inget lätt val eftersom alla som pitchade verkligen trodde på sina företag och produkter. Umeå kommuns pitch var bra liksom de övriga, men juryn valde till slut ändå pitchen från gruppen som lyfte fram företaget Avtre som säljer säkerhetssystemet Lockbee.

– Otroligt imponerande, menade juryns ordförande Martin Wiklund, och han fick visa videon med den vinnande pitchen två  gånger inför jublande publik, samtidigt som vinnaren Henrik Vinroth, Avtre, med stöd av Mattias Högdahl, Swedbank, och Jonas Arnklint, Fyrklöver Webbyrå, äntrade scenen för att ta emot första pris.

Eftermiddagen och kvällen blev en mycket uppskattad tillställning som fyllde sitt syfte att både ge kunskap om PR och marknadsföring, samt ge ett tillfälle till att bygga nätverk mellan IT-folk i regionen.

Tomas Forsberg, Lucia Jonsson, Mattias Nilsson, Sören Berglund, Susanne Dahlqvist Österström
Taktik inför pitchtävlingen läggs upp av gruppen som skulle hitta argument för företaget Algoryx. Fr v Tomas Forsberg, TF Consulting, Lucia Jonsson, Algoryx, Mattias Nilsson, UDK, Sören Berglund, Umeå universitet, Magnus Rudehäll, Region Västerbotten.

 

Jerry Ando, Tobias Andersson, Fredrik Georgsson, Sofia Westerlund
Med i pitchtävlingen var också Jerry Ando, Accoll, Tobias Andersson, Turborilla, Fredrik Georgsson, Umeå universitet, Sofia Westerlund, Punkt PR, och till vänster Simon Hedberg, In Formation.

 

Pitchtävling 

Djupa funderingar om bästa pitchen från Torbjörn Johansson, Innovation Impact, Håkan Juthberg, UpKeeper, Tomas Tykosson, Vembitera, Sven-Anders Bergström, GetWebbed, och Susanne Dahlqvist Österström, Teknikhuset.

 

Åsa Mjörndal Region Västerbotten, Kaj Backman Vembitera 

Åsa Mjörndal, Region Västerbotten, och Kaj Backman, Vembitera, styr upp en gemensam pitch för att sälja in ett företag.

 

Jonatan Persson, Stefan Karlsson, Susanne Fahlén Hörnberg,Åsa Rudehäll, Tobias Forsgren, Fredrik Lindgren
30 sekunder för att sälja in ett företag. Ingen match för Jonatan Persson, Algoryx, Stefan Karlsson, Flexeurope, Susanne Fahlén Hörnberg, Vembitera, Åsa Rudehäll, Umeå universitet, Tobias Forsgren, Acino, Fredrik Lindgren, Wise Online Services.

 

Hanna Olsson, Jerry Ando
Hanna Olsson, InfoTech Umeå, instruerar Jerry Ando, Accoll, inför den 30 sekunders argumentation han ska göra framför kameran i pitch-o-maten. 

 

Stefan Karlsson, Åsa Rudehäll, Jonatan Persson
Stefan Karlsson, Flexeurope, från Övik träffade Åsa Rudehäll, Umeå universitet, och Jonatan Persson, Algoryx.

 

Susanne Fahlén Hörnberg och Lucia Jonsson
Pepp inför pitch-o-maten. Susanne Fahlén Hörnberg, Vembitera, och Lucia Jonsson, Algoryx.

 

Nico Allergren, Aron Karlsson, Mattias Nilsson
Nico Allergren, 200 procent, Aron Karlsson, Teknikhuset, och Mattias Nilsson, UDK, fann varandra under kvällen.

 

Rasmus Larsson, Emanuel Dohi, Tommy Eriksson, Ingrid Westman
Kul med headset, tyckte Rasmus Larsson, Dohi Sweden, Emanuel Dohi, Dohi Sweden, Tommy Eriksson, Sogeti, och Ingrid Westman, Codemill, som testade en ny produkt som ännu inte är släppt på marknaden. Hemligt, viskades det vid bordet.

 

Stefan Karlsson, Martin Wiklund, Niklas Olosson
Stefan Karlsson, och Niklas Olsson, Flexeurope i Övik, tillsammans med Martin Wiklund, InfoTech Umeå, visar att Övik och Umeå kommer närmare varandra.

Text och foto: Mikael Hansson