Jenny Österlund och Johan Tjäder
Jenny Österlund och Johan Tjäder från Acino tror på samarbete inom it-branschen i Umeå för att få studenterna att stanna kvar.

Samarbete kan få studenterna att stanna

De stora jättarna toppar listan när Sveriges it-studenter väljer företag de helst vill jobba på. Då tar InfoTech Umeå tempen på hur attraktiv den lokala it-marknaden. Står sig Umeå och Västerbotten i konkurrensen?

Arbetsmarknadsföretaget Universum har frågat 15 000 universitets- och högskolestudenter om vilket företag de helst vill jobba på efter studierna. Bland it-studenterna kommer stora internationella bolag som Google, Microsoft och Spotify högst upp på listan, även om många studenter också kan tänka sig att starta eget företag.

Men på
listan över de 100 främsta bolagen
att jobba hos finns också många som har kontor i Umeå, Skellefteå och Västerbotten. Bland namnen finns exempelvis Swedbank IT, Volvo IT, CGI, Skatteverket, Sogeti, Evry, Knowit, Visma, Tieto, Atea och Cinnober – alla med kontor också i Västerbotten.

Läs även vad studenterna själva säger.

Utmaning

Men trots det är kampen tuff för den lokala it-industrin att behålla studenterna på den regionala arbetsmarknaden. I Umeå finns Acino, ett lokalt konsultbolag med ett trettiotal anställda. Hos företaget finns en medveten strategi för att locka studenter att stanna kvar i Umeå efter studierna. Med den särskilda satsningen Acino Academy ordnar man studiebesök, hackarkvällar, praktikplatser och sociala träffar som after work.

Jenny österlund är utvecklare på Acino och ansvarar även för satsningen Acino Academy. Hon arbetar medvetet för att skapa relationer med studenterna som gör att de kan tänka sig stanna kvar. Men konkurrensen är hård från andra orter.

– Det är stora bolag på listan och de flesta känner till både företaget och deras produkter. Dom är otroligt bra på att förmedla en attraktiv bild av sin arbetsplats, kommenterar Jenny Österlund listan.

Viktigt vara innovativ

Därför är det viktigt att vara innovativ, både när det gäller produkter som arbetssätt och teknik, om regionala företag ska kunna locka studenter att stanna kvar efter sina studier. Jenny betonar vikten av att det lokala näringslivet samverkar för att skapa en bra bild av regionen.

– Vi behöver framför allt visa att vi finns och göra det på ett sätt som attraherar studenterna, menar Jenny Österlund.

– Det är inte så konstigt att listan till största delen består av stora internationella företag, det är ju dom som folk känner till. Det hade varit intressant att se var ett mindre lokalt produktbolag eller konsultbolag hade hamnat.

– Man ska inte känna att man hamnar efter i sin egen personliga utveckling om man arbetar i Umeå jämfört med andra större städer. Hela branschen måste hjälpas åt att gemensamt skapa en kreativ miljö med goda möjligheter till fortbildning och vidareutveckling även efter avslutade studier. Man måste känna att det går att nå toppen av sin kapacitet i Umeå.

Samverkan viktig

Även Johan Tjäder, VD på Acino, menar att samverkan mellan de lokala företagen är nödvändigt för att kunna visa på att Umeå och Västerbotten har mycket intressant att erbjuda.

– När det gäller att lyckas få studenter och potentiella hemvändare att vrida blickarna mot det som finns på hemmaplan så måste vi vara öppna inför att vi slåss mot marknadsavdelningar som ofta kan vara lika stora som de större it-företagen i Umeå är totalt. Därför behövs en tydlig strategi och en stark samverkan mellan näringsliv, kommun och universitetet så att vi tillsammans kan bjuda upp till fight och visa vilka intressanta företag och goda karriärmöjligheter som faktiskt finns här i Umeå.

– Vi är en bit på väg men jag tror vi behöver bli ännu öppnare för frågor om hur vi kan samverka och se mindre till våra egna hus, fortsätter Johan Tjäder.

Om listan

De 20 främsta bolagen som it-studenter enligt undersökningen helst vill jobba för är Google, Microsoft, Spotify, Dice, Ericsson, IBM, Samsung, IKEA, Intel, Volvo IT, Mojang, Polisen, Oracle, SAAB, Försvarsmakten, SVT, TV4, Capgemini, ABB och Sveriges Radio.

 

Text och foto: Mikael Hansson