Erik Bergkvist, Magdalena Andersson och Krister Olsson
Krister Olsson, till höger, vinnare av Västerbotten Grand Pris. Här tillsammans med Erik Bergkvist, regionråd, Region Västerbotten, och Magdalena Andersson, landshövding, Västerbotten.

Satsningar i digital teknik får stöd av Krister Olsson

Finansmannen Krister Olsson, ägare av Balticgruppen, vinner årets Västerbotten Grand Pris för sina investeringar i kulturvärlden. Flera av miljonbidragen har gått till kulturella satsningar som präglas av digital teknik.

– Kulturen ska inte styras, och den är otroligt svårstyrd om du försöker. Vi ställer inga krav, säger Krister Olsson, Balticgruppen och Umeås starke finansman, när han intervjuas av Staffan Ling i samband med Västerbottensdagarna på Grand Hôtel om sina kulturinvesteringar.

Det är investeringar som nu ger honom årets Västerbotten Grand Pris av Region Västerbotten och Länsstyrelsen Västerbotten. Flera av de investeringar som Krister Olsson gjort har gått till satsningar som präglas av digital teknik.

Digital medieproduktion

År 2006 gick exempelvis Balticgruppen in med en miljon kronor till Informatik vid Umeå universitet för att ge studenterna vid Digital medieproduktion tillgång till ett av marknadens mest avancerade system för produktion av film, TV och webbdesign.

Studenterna på Digital medieproduktion blev därmed bland de första i Sverige som kunde få arbeta med program som Avid Symphony Nitris, ett system speciellt framtaget för film- och TV-produktioner som kräver avancerad och högkvalitativ bildbearbetning.

Den satsningen har varit en del av att skapa en stark filmkultur i Umeå.

En annan inte så känd investering är den som Balticgruppen gjorde under 2013 i nya företaget Digital Scapes. Det är ett forskarföretag som vill bryta ny mark i en tid då företag och organisationer utmanas av digitalisering, jättelika datamängder, nya beteendemönster och fysiska miljöer som allt mer blandas upp med digital teknik.

Investerat i Kreator

En tredje investering i Umeås kulturliv som inte heller är fullt så känd är de tre miljoner som Krister Olsson investerade i Kreator i Umeå från 2008.

– Kreator hade aldrig startat om inte Krister Olsson investerat i oss, säger Sofia Anner, vd för Kreator och deltagare vid Västerbottensdagarna på Grand Hôtel.

Genom Kreator har det kommit fram flera mycket stora internationella framgångar. Här finns Henning Sandströms filmfoto med radiostyrd helikopter, en teknik som gett uppdrag åt flera globala företag, bland annat Coca Cola. I en intervju nyligen berättade Henning att han numera reser närmare 200 dagar världen runt för att filma i olika projekt.

Kung Fury-projektet

Genom Kreator har också filmaren David Sandberg tillsammans med bland annat företaget Lampray startat filmprojektet Kung Fury som när detta skrivs samlat in över 554 000 dollar på den internationella kampanjsidan Kickstarter.

Sofia Anner menar att betydelsen av Krister Olssons investering i Kreator varit tungt vägande för att dessa projekt har kommit till stånd.

Balticgruppen och Krister Olsson har även investerat fem miljoner i UMIT Research Lab som arbetar med bland annat simuleringar, närmare 2,5 miljoner kronor till rekryteringen av professor Lars Mathiassen inom tillämpad it, och fem miljoner till området interaktionsdesign inom Interactive Institute i Umeå.

Text: Mikael Hansson, Fotograf: Patrick Trägårdh