Ung och Smart
På kreativ workshop med projektet Ung och Smart. Maria Olofsson från Uminova Innovation ledde övninga rom kreativitet och företagande. På bilden tillsammans med tre av deltagarna, Annie Bengtsson (till vänster), Samuel Ahlstrand och Marcus Nilsson.

Singelapp och shoppingpool när kreativa studenter möttes

Singelapp i smartphones för dejting, hörlurar i kläderna och en shoppingpool för studenter som vill åka bil tillsammans för storhandel. Idéer som lyfter fram det oväntade stod i centrum när projektet Ung och Smart bjöd in till kreativ workshop.

Att få unga studenter att utveckla nya innovativa tjänster, gärna med koppling till it-lösningar och moderna smarta telefoner, är fokus för det nystartade projektet Ung och Smart vid Umeå universitet. I veckan bjöd man in till sitt första publika arrangemang då ett tjugotal studenter fick träffa affärscoach Maria Olofsson från Uminova Innovation för en kreativ workshop.

Våga drömma

– Det gäller att våga drömma och tänka lite större. Att hitta något nytt, vara lite galen och göra annorlunda saker, förklarade en peppande Maria Olofsson för studenterna.

Maria budskap var tydligt och rakt. Vem som helst kan sitta på en framgångsrik företagsidé, det gäller bara att våga släppa loss och prova den, och inte bli nedslagen om andra tycker den är löjlig eller opassande.

Artikeln fortsätter nedan…

Ung och Smart
Lustfyllt, kreativt och mycket dialog kring företagsidéer när studenter möttes för kreativ workshop anordnad av projektet Ung och Smart.

Singelapp för dejting

Tillsammans med Maria Olofsson fick så studenterna, som kom från olika utbildningar vid universitet, pröva att i mindre grupper snabbt utarbeta förslag till nya produkter och tjänster. Mest populärt  blev förslaget om en singelapp i mobilen för dejting på krogar, där man med sin smarta mobiltelefon ska kunna skicka ut signaler om man är upptagen eller ledig, samtidigt som man kan spana av andras status.

– Jag tror det finns potential i en sådan tjänst, skrattar Annie Berglund, som var i med gruppen som tog fram just den idén.

– Om vi kopplar den till användarnas Facebook-status så kan det bli en lyckad approach, förklarar Annie vidare med ett leende.

Se möjligheter

Även om idéspånandet under workshopen präglades av lekfullhet och spontanitet så fanns där ändå ett tydligt budskap om att det är möjligt att hitta en företagsidé som går att utveckla och föra vidare till en kundmarknad. Vilket är just det som projektet Ung och Smart vill leda till – att få studenter att tro på sig själva och upptäcka lusten att uppfinna och skapa lösningar för olika behov som kan leda fram till smarta företag.

Projektet Ung och Smart drivs vid Umeå universitet och startade 1 november. Det stöttas av både Vinnova och Umeå kommun samt sker i samarbete med it-företagen Sogeti och Dohi Sweden.

Se övrig information på
projektets Facebook-sida.

Text och foto: Mikael Hansson