Skandinaviens största pitchtävling

Umeå Biotech Incubator bjuder in startup-bolag från den nordiska life science-scenen för att visa upp sina idéer inför hundratals investerare.

Startup Challenge är ett pitch-event under Nordic Life Science Days (NLSDays) Waterfront i Stockholm där de vassaste startup bolagen från den nordiska lifescience-scenen får chansen att visa upp sina idéer inför hundratals investerare. I år arrangeras eventet av Umeå Biotech Incubator och förberedelserna pågår för fullt.

Hur känns det att Umeå Biotech Incubator fick äran att anordna årets Startup Challenge?

– Jätteroligt! Vi hoppas att det ska bli ett bra koncept och jobbar hårt för att bolag från alla de nordiska länderna anmäler sig, säger Jennie Ekbeck, VD Umeå Biotech Incubator.

Hur går planeringen?

– Det går bra och enligt plan. Just nu försöker vi nå ut till alla bolag som kan tänkas vilja delta, vilket är många spännande startups, säger Helén Fält, coach på Umeå Biotech Incubator.

Vad innebär Startup Challenge?

– Det är en pitch-tävling där bolagen får möjlighet att visa upp sig inför en stor och väldigt intresserad publik. Vi har jättemånga bra bolag i norden men begränsat med tillfällen där bolagen få chansen att visa upp sig inför en stor publik. Genom Startup Challenge kan vi synliggöra för investerare vilka bra startups det finns här, vilket senare kan generera bra produkter och tjänster för hälso- och sjukvården, säger Jennie Ekbeck.

Vilka kan ansöka och vad krävs?

– Det finns bestämda kriterier som samtliga bolag måste förhålla sig till. Om allt är i sin ordning så behövs det en bra idé, en pitch och en enklare mobilkamera. För att vara med och tävla spelar bolaget in sin pitch och skicka in filmen till en jury som därefter poängsätter samtliga bidrag. De 12 bidrag med högst poäng går vidare till finalen i Stockholm, säger Helén Fält.

Vad kan tävlingsdeltagarna och besökarna förvänta sig?

– Startup Challenge är ett fantastiskt tillfälle för tävlingsdeltagarna att vässa sin pitch, få bra publicitet, träffa nya värdefulla kontakter och få möjligheten att visa sitt bolag inför investerare. Dessutom får vinnaren en företagspresentation till nästa års NLSDays, säger Jennie Ekbeck.

– Investerare och andra besökare på plats kommer få se superbra pitchar av 12 spännande bolag, och som dessutom kommer att få rösta fram vinnaren, säger Helén Fält.

Vad vill ni säga till dem som ännu inte bestämt sig för att skicka in sin pitch?

– Tveka inte! Det är enkelt att ansöka och effekten kan bli stor! Behöver ni investeringar, samarbetspartners och publicitet är det ett ypperligt tillfälle, avslutar Jennie Ekbeck.

Tävlingsanmälan är öppen fram till 16 maj. Läs mer om Startup Challenge och om hur du anmäler dig här.

Ansökningskriterier Startup Challenge

  • Ditt företag är inte äldre än 8 år (räknas från officiell registrering).
  • Ditt företag har inte lockat mer än 2 miljoner euro i total finansiering.
  • Ditt företag är ett privatägt företag.
  • Ditt företag är registrerat i ett av de nordiska länderna (Sverige, Danmark, Norge, Finland eller Island).
  • Ditt företag måste vara aktiv inom life science (pharma, medtech/diagnostik, E-health eller annat).
  • Ditt företag har inte deltagit i förra årets Startup Challenge @NLSDays (tävlingen).
  • Ditt företag har en representant som är tillgänglig för att delta i evenemanget den 10 september 2018 vid Waterfront Stockholm om ditt företag väljs ut för live pitch-finalen.