Pär Hultgren, vd för Gold Town Games.
Pär Hultgren, vd för Gold Town Games.

Skellefteåbolag släpper fotbollsspel i Sydafrika

Sydafrika blir först ut för fotbollsspelet World Football Manager från Gold Town Games i Skellefteå. Spelet bygger på samma koncept som hockeyspelet World Hockey Manager från samma bolag.

Skellefteåbolaget Gold Town Games släpper sitt nya fotbollsmanager-spelet World Football Manager (WFM) på plattformen iOS (Apple) i Sydafrika. Valet av Sydafrika som första marknad är ett strategiskt beslut baserat på en kombination av språk, tidzon, låg kostnad jämfört med förväntad intäkt samt att landet har ett gediget fotbollsintresse.

– När produkten är redo inleds nästa fas med lansering på ytterligare en eller flera nya marknader, säger vd Pär Hultgren i ett pressmeddelande.

– Vår målsättning är att den fullskaliga versionen av WFM ska tävla med de största och vi hoppas att vår soft launch och fortsatta produktutveckling speglar det. Våra konkurrenter har bra spel med många år på nacken, så det gäller för oss att tålmodigt ta ett steg i taget, säger Pär Hultgren.

När spelmässan GamesCom gick av stapeln i Köln i slutet av augusti fanns Gold Town Games på plats. Under mässan premiärvisades valda delar av det nya spelet WFM upp för allmänheten.

– Det var spännande och lärorikt att visa upp WFM på mässan. GamesCom är en gigantisk mässa med de allra största bolagen i spelbranschen med totalt uppåt en halv miljon besökare. Den stora nyttan för Gold Town Games var att visa utvalda delar av WFM som skiljer sig från konkurrerande spel på marknaden. Sedan GamesCom har vi justerat utifrån feedback och vidareutvecklat tekniken inför soft launch i Sydafrika, säger vd Pär Hultgren.