Malin Söderberg tillsammans med elever vinner Webbstjärnan
Malin Söderberg, lärare på Linneaskolan i Umeå. På bilden tillsammans med några av eleverna i klassen när de vann silver i tävlingen Webbstjärnan våren 2013. Från vänster Albin Eriksson, Tova Backman, Nora Adolfsson och Amelia Hilmersson.

Skollyft med digitala resurser

Malin Söderberg är övertygad om att skolan får ett lyft när it kopplas till undervisning. Med bloggar, wikis och YouTube-filmer låter hon eleverna utvecklas på nya sätt.

Malin Söderberg är mycket aktiv i arbetet med att utveckla digitalisering inom skolan. Hon är språklärare på Linneaskolan i Umeå där hon i sitt vardagsarbete för in it-frågor i ett praktiskt och konkret arbete med högstadieeleverna.

I veckan har Malin deltagit på konferensen Internetdagarna som anordnades av stiftelsen .SE i Stockholm den 25 – 26 november. De nationella kontakterna är viktiga för att utveckla skolans arbete, menar hon, och själv har hon också tillsammans med elever på Linneaskolan vid flera tillfällen uppmärksammats på riksplanet för arbetet med it i skolan.

Malin Söderberg har tillsammans med sina elever
vunnit silver i tävlingen Webbstjärnan, hon är utsedd som ambassadör för Webbstjärnan och håller i kurser i webbpublicering med WordPress kopplat till skola och lärande, dessutom har hon varit
nominerad till tävlingen Guldäpplet
för sitt pedagogiska arbete med it-frågor i skolan.

Malin Söderbarg är även handledare för eleven Jenny Karlsson, som går i nionde klass och är en av deltagarna i regeringens expertgrupp
Lilla kommissionen, knuten till Digitaliseringskommissionen och utsedd av it-minister Anna-Karin Hatt. Gruppen består av åtta barn och ungdomar, mellan 7 och 19 år gamla, från hela Sverige, som ska bidra med sin syn på framtidens behov relaterat till internet och digitalisering.

Viktigt nätverkande

– Jag tycker att nätverkande är en av de viktigaste delarna med Internetdagarna. Här finns ett utvidgat lärarkollegium som jag annars håller kontakt med via internet, berättar Malin Söderberg.

Att träffas personligen är viktigt, menar hon, och ger mer djup till de efterföljande samtalen på Twitter och andra sociala medier, exempelvis i samband med
Digitala skollyftet, en webbkurs (MOOC) på tio veckor med bland annat en skolchatt varje torsdag kväll.

– Det går inte bara att vara på internet utan man måste också träffas.

Elevers integritet

Från Internetdagarna tar Malin Söderberg även med sig de frågor som väcktes kring elevers integritet på internet.

– Jag vill gärna sprida inspirationen från Internetdagarna till mina kollegor och elever i Umeå. På konferensen och internet sker ett gemensamt kunskapande som kan ge nya sätt att arbeta. Utifrån de olika perspektiv som kom fram får man gå till sig själv och forma sin egen uppfattning kring de nya sätten att kommunicera.

– Många av samtalen väcker fler frågor för det finns inga enkla svar. Men just det är något som ökar medvetenheten, menar Malin Söderberg.

Bloggar lyfter undervisning

Malin Söderberg driver även
bloggen IT-Inspiration
där hon berättar om arbetet med att förnya undervisningen med stöd av digitala hjälpmedel. I ett blogginlägg från november 2013 ger hon sin bild av vad som händer när bloggar och wikis används tillsammans med elever.

"Tidigare lämnade eleverna sina skrivböcker till mig och de flesta svarade på ett liknande sätt. Responsen tog längre tid. Eleverna fick varken läsa de andra elevernas svar eller mina kommentarer eftersom det inte fanns tid för det."

Malin fortsätter: "När man använder bloggar och wikis i undervisningen går det inte att ställa s k slutna frågor med facitliknande svar. Eftersom eleverna diskuterar i trådform fördjupas resonemanget på ett naturligt sätt. Eleverna relaterar till varandras svar, håller med varandra eller argumenterar emot. Många vill hitta nya infallsvinklar för att vidga diskussionen. Eleverna tränas i att skriva för flera mottagare, de får ibland förtydliga sina åsikter och omformulera sig om någon inte har förstått. Jag som lärare tycker att det är otroligt spännande att följa denna typ av resonemang. Eleverna blir varandras lärresurser och de utvecklar flera förmågor."

Malin Söderbergs arbete med att utforska hur skola och it kan inspirera går vidare. Nu närmast står hon inför att delta i en paneldebatt i ett processarbete (Processtöd) i Umeå kommun för att utveckla och fördjupa användningen av elevdatorer i kommunens skolor.