Cindy Gallop
Cindy Gallop: Gör goda saker och tjäna pengar.

Smarta affärer kräver en jämställd framtid

Smarta affärer handlar om att göra goda saker och tjäna pengar, också inom sextech, menar Cindy Gallop, en av huvudtalarna på årets Webbdagarna i Stockholm.

När Cindy Gallop talar om smarta affärer på
Webbdagarnas
stora scen inför de 1 600 deltagarna som kommit till konferensen backar hon inte från sin mission. Hon sticker ut, hon nämner sådant som andra tiger om och hon är inte rädd för att stöta sig med det bekväma. Det märks att hon inte är rädd för att bryta barriärer, att göra upp med könsmönster och starta förändring.

Hennes presentation väcker känslor. På Twitter får hon en hel del bifall efter sitt tal, men i vimlet ute i pauserna hörs också kritiska röster, inte minst efter att hon kritiserat män inom affärslivet. Hon menar att framtiden kommer att bli mycket obekväm för de män som inte förmår leva i jämställdhet.

Framtiden är jämställd

– Framtiden är jämställd och att arbeta med kvinnor är obekvämt. För vi är annorlunda. Vi har andra perspektiv. Vi ställer de tuffa frågorna. Frågor som: Hur tänker du?, säger hon och riktar sig särskilt till männen som lyssnar.

Därför är det en nödvändighet att få med både kvinnor och män i affärsverksamheten, betonar hon.

– Om du vill göra smarta affärer, bryt mönstret som innebär att vita män talar med vita män om andra vita män.

Samtidigt ger hon en eloge till arrangörerna av Webbdagarna som presenterar en talarlista där nästan varannan talare är en kvinna. Andelen kvinnor bland Webbdagarnas talare är i år nästan 50 procent.

Göra goda saker

Men smarta affärer i framtiden handlar inte bara om jämställdhet. Här finns också fler ingredienser, menar hon.

– Jag tror att framtidens smarta affärer handlar om att göra gott och tjäna pengar, säger Cindy Gallop.

– Men det handlar inte om att först tjäna pengarna och sedan skriva ut checkar till goda ändamål. Jag tror att framtidens smarta affärer handlar om att tjäna pengar för att du gör goda saker, förklarar hon.

Enligt Cindy Gallop innebär smarta affärer att ju mer gott du gör, desto bättre affärer får du, och ju mer du tjänar på dina affärer, desto mer gott kan du göra. Det är två perspektiv som måste gå hand i hand i ett företag, betonar hon.

Sextech

Så byter hon spår och börjar tala om en av de kampanjer hon driver som ett startup-företag. Det handlar om sextech, kanske överraskande för många av åhörarna. Men faktum är att en av de mer framgångsrika kampanjer som marknadsföraren Cindy Gallup driver är sajten Make Love Not Porn.

På sajten Make Love Not Porn kan vem som helst lägga upp sina egna sexakter. Det låter kanske som en traditionell amatörporrsajt, men Cindy Gallop hävdar bestämt att Make Love Not Porn är något helt annat. För henne handlar det om att ta bort snusket och smusslet för att istället lyfta fram sex som något socialt accepterat, utan hysch hysch.

För henne handlar det om att visa att sex måste få vara en naturlig del av människors liv. Det är i detta som hennes tal om att göra gott i affärer kommer in. Cindy Gallop menar att kampanjen är en del av att sprida det goda budskapet om sex.

Små steg

Vägen fram till att de smarta goda affärerna handlar om små, små steg som läggs till varandra. Cindy Gallop kallar det microactions och menar att all förändring har sin grund i att många tillsammans tar små steg. Arabiska våren och den politiska revolution som fick uttryck i sociala medier nämner hon som ett exempel. Sajten Make Love Not Porn kan vara ett annat där det handlar om att ett stort antal människor bidrar med sina sexakter på en användarskapad sajt. Sammantaget ska det ge en mer öppen attityd gentemot sex, menar hon. 

– I världen vi lever i sker förändringar från botten, inte från toppen. Det gör att vi kommer att få en ny definition av sextech och fylla det med ett nytt innehåll, säger Cindy Gallop.