Christer Berg, Dataföreningen
Christer Berg, ordförande för Dataföreningen i Sverige, var en av huvudtalarna på Umeå IT-konferens.

Smarta system gör människan mer effektiv

De startups och företag som står för spetsteknik och tydliga affärsmodeller kommer att hantera digitaliseringen bäst, menar Christer Berg, talare på Umeå IT-konferens.

Fem i:n bör startups och andra företag hålla kolla på när samhället digitaliseras. Information, intelligens, interaktion, infrastruktur och innovation är områden som alla är viktiga inför framtiden, menade Christer Berg, ordförande för Dataföreningen i Sverige, när han talade på Umeå IT-konferens.

– Tittar vi på vart riskkapitalpengarna går så är det Internet of Things-prylar och sensorer där finns en betalningsvilja från kunder, säger Christer Berg.

– Sedan finns finansiella områden som fintech där du kan tjäna pengar på transaktioner. Där ligger Sverige bra framme och har hittat affärsmodeller som fungerar, fortsätter Christer Berg.

Spetsteknik och tydliga affärsmodeller

Vilka områden i övrigt bör då startups och företag hålla extra koll på? Ja, snart sagt vilket område som helst, menar Christer Berg och citerar Kevin Kelly, chefredaktör för Wired: ”Take X and add AI”. Artificiell intelligens, AI, i form av smarta tjänster kan med andra ord ge affärsmodeller till en mängd olika områden.

– Konsumenternas förväntningar skruvas upp enormt när det gäller den förädling som tjänsterna kan ge, säger Christer Berg.

– De startups som kommer att lyckas är antingen de som har en spetsteknik som är väldigt intressant eller de som har en tydlig affärsmodell, fortsätter han.

Varnar för begreppet artificiell intelligens

Även Mikael Haglund, teknisk direktör på IBM i Sverige, talade i sin föreläsning om nya smarta system, inte minst utifrån superdatorn Watson som IBM byggt. Men IBM har valt att inte gå fram med begreppet artificiell intelligens. Det är enligt IBM:s mening ett alltför negativt laddat begrepp som för tankarna till att maskinerna tar över.

– AI har en klang av Frankensteins monster och Terminator. Det har en dålig klang och är alltför hajpat, säger Mikael Haglund.

Han betonar att det inte handlar om att skapa en fristående intelligens som är ett eget väsen. Istället måste det vara människan och människans behov som står i centrum.

Kognitiva system som hjälper människan

– Det vi vill bygga är verktyg som tillsammans med människor gör att vi blir mer effektiva. Det kallar vi kognitiv affärsverksamhet och kognitiva system.

Mikael Haglund ser framför sig hur datorer och människor i allt högre grad kommer att samarbeta.

– Men då kräver vi människor bättre gränssnitt till de smarta systemen. Vi kommer att börja föra konversation med våra system och föremål. Det kan vara muntligt eller med gester, eller med kroppsfeedback.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 25 november, 2016



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

25 november, 2016