Pontus Kressner, Smart Video, längst till vänster i bild i samband med matchmakingen på Mobile World Congress i Barcelona.
Pontus Kressner, Smart Video, längst till vänster i bild i samband med matchmakingen på Mobile World Congress i Barcelona.

Snabbspår till internationella kunder

Genom Enterprise Europe Network får Smart Video möjlighet att träffa internationella kunder och partners vid världsmässa i Barcelona.

Umeåföretaget Smart Video fick nyligen möjlighet att träffa internationella storbolag, både som potentiella kunder och partners, vid Mobile World Congress i Barcelona som är världens största mötesplats för mobilbranschen. Allt tack vara den matchmaking som Enterprise Europe Network, EEN, ordnade på plats.

– Även om det tar en del tid att resa till mässor likt Mobile World Congress så är det definitivt värt det, framförallt eftersom Uminova Innovation är med och stöttar genom processen. Jag har lärt mig att det är väldigt viktigt att man verkligen lägger ned tid på förberedelser inför mässan och kontaktar en stor mängd intressanta företag som ska delta. Desto mer förberedelser, desto mer värde, säger Pontus Kressner, affärsansvarig på Smart Video.

Växa globalt

Uminova Innovation är en av EEN:s regionala partners och är specialiserade på att hjälpa unga, innovativa och teknikintensiva företag att snabbt expandera globalt. En av sakerna som finns i verktygslådan är de så kallade brokerage events som arrangeras i samband med stora internationella mässor.

– Ett brokerage event är en sorts speed-dating för företag som söker nya internationella samarbetspartners. Det är EEN:s regionala partners runt om i världen som arrangerar dessa. Som deltagare får du ditt eget login och kan botanisera bland övriga registrerade deltagare och boka dem du tycker är mest relevanta, säger Peter Bäckström, internationell affärsutvecklare på Uminova Innovation.

Flera konkreta affärskontakter

Pontus Kressner menar att nätverkandet på Mobile World Congress gav Smart Video mycket.

– Det var bra bredd på företagen som deltog vilket gjorde arbetet som säljare enkelt. Alla var där för att nätverka och träffa intressanta företag, vilket gjorde att jag fick träffa drygt 15 intressanta personer. Det är personer som man inte annars hade lyckats identifiera och boka ett möte med, säger Pontus Kressner.

Matchmakingen är ju dock endast en start.

– Rent konkret så har vi haft tio stycken uppföljningsmöten över Skype, vilket förmodligen kommer resultera i åtminstone ett par nya kunder eller samarbetspartners. Bland annat har vi skickat iväg några offerter till företag som vi träffade i Barcelona, säger Pontus Kressner.

Pontus Kressner om vad han tar med sig från den internationell mässan:
  • En stor bunt visitkort från potentiella kunder och partners. Hela branschen samlas på Mobile World Congress vilket gör det till ett ypperligt tillfälle för nätverkande.
  • Trendspaningar om vad som händer härnäst. Dels på en högre nivå i form av teknikskiften som 5G, men framförallt branschspecifika trender som kommer vara till stor nytta.
  • En tacksamhet för att Uminova Innovation stödjer entreprenörsbolag som oss genom att anordna aktiviteter som denna!
  • En bra förberedelse för framtiden.

Lärorikt att vara med

Även om inte matchmakingen resulterar i affärer direkt för alla så lär sig ett startup mycket av att vara med.

– Att formulera sitt erbjudande inför mässan är viktigt för att få ut så mycket som möjligt av sitt deltagande. Att som startup få presentera sitt erbjudande för ett företag som du aldrig träffat och från en helt annan kultur är nog också en viktig lärdom för många, säger Peter Bäckström.

Peter Bäckströms tre tips för internationella mässor

Peter Bäckström, affärsutvecklare på Enterprise Europe Network och Uminova Innovation, betonar att det på mässor är viktigt att vara ute i god tid, komma till redan bokade möten och följa upp efteråt. Men därutöver lyfter han fram dessa tre tips:

  • Innan du åker utforska vilka sidoevenemang som pågår under mässveckan. Dessa evenemang kan ofta ge bra nätverkande med en avgränsad grupp med människor som är relevant för just din business.
  • Glöm inte att åka till mässan med ett öppet sinne och se till att ha lite luft i kalendern för spontana möten också.
  • Använd Linkedin och anslut dig till relevanta branschgrupper för att i ditt flöde få koll på vilka personer som kommer att närvara på mässan.
Fakta om Smart Video

Smart Video är en självoptimerande videotjänst som ökar konvertering på video och videoannonser.

Läs mer

Med Smart Video skapar företag enkelt interaktiva videos och videoannonser som genererar ökad trafik, konvertering och försäljning. Företaget med samma namn har fått affärsstöd av Uminova Innovation.

Stäng