Datavetare arrangerar Frostbyte
Stefan Lindström, Adam Dahlgren och Olle Sundin har alla tre valt rätt framtidsyrke, menar Saco i rapporten Framtidsutsikter. Som datavetare har de mycket goda utsikter att få jobb under närmaste åren när de tagit sin examen.

Sociala medier, löshår och skogsmaskiner

Både löshår och skogsmaskiner kan lanseras med sociala medier visar företag som vann pris på Umeågalan 2010.

Umeågalan är årets stora händelse inom näringslivet i Umeå kommun då framstående företag hyllas för sina insatser. Bland vinnarna under detta år syntes flera företag som på olika sätt framgångsrikt klarat av att utveckla och använda sig av IT-tjänster, sociala medier och digitala kanaler. Två av dessa är löshårsföretaget Rapunzel of Sweden och skogsmaskintillverkaren Komatsu Forest.

YouTube, Facebook och Twitter

Rapunzel of Sweden, som tog hem Umeå kommuns Företagspris 2010, visar på en enorm bredd och idérikedom i att använda internet för att föra ut sina produkter kring löshår. Företagets produkter har blivit en stor succé och en bidragande orsak är den närvaro man har på nätet med en webb-shop, interaktiva färgkartor och tydliga instruktionsfilmer. Dessutom har företaget en mycket stark närvaro i olika sociala medier med en livlig Facebook-sida, egen YouTube-kanal och Twitter-flöde.

Tror på sociala medier

Som en förklaring till varför Rapunzel satsar så på sociala medier
skriver man på webben: ”Vi tror på sociala medier. Där våra kunder kan träffas och uttrycka sina åsikter, positiva och negativa kring oss och vårt löshår. Du som kund kan på så sätt vara med och påverka utvecklingen av företaget och produkterna.” Med en sådan bärande idé kan sociala medier bli till en kraftfull del av hela affärsplanen genom att stärka relationen med företagets kunder.

Skogsmaskiner och sociala medier

Komatsu Forest
hör hemma i en helt annan bransch med tillverkning och försäljning av skogsmaskiner men också inom den marknaden visar det sig att sociala medier och stark närvaro på internet ger resultat. Komatsu Forest utsågs till Årets Marknadsförare 2010 på Umeågalan och i sin motivering lyfter juryn fram företagets förmåga att ta till sig nya digitala kanaler.

Komatsu Forest på Umeågalan 2010
Komatsu Forest fick pris för sin marknadsföring där man använder sociala medier för att berätta om sina skogsmaskiner.


Utmärkelsen till Komatsu Forest baseras framför allt på förra årets lansering av nya produkter, där man genom kampanjen ”Quality comes in red” använde sig av annat än traditionella media och tänjde på gränserna för hur skogsmaskinbranschen normalt har uttryckt sig. Webben inklusive bland annat YouTube blev centrala kanaler och på världens största skogsmässa Elmia Wood dansade skogsmaskinerna till tonerna av tung hårdrocksmusik.

Juryn för Umeågalan 2010 skrev i sin motivering till priset: ”Det är ett företag som med riktade webbkampanjer, videocommunities och produktplacering på YouTube fångat nya kundsegment och tagit nya marknadsandelar. Som när finanskris och elände fick världens ekonomier att krampa, hade modet och kraften att inleda en global offensiv som fick konkurrenterna att häpna och kunderna att köpa. Och som – det här är faktiskt sant – fått sina tunga produkter att dansa till ännu tyngre hårdrocksmusik!”

Text: Mikael Hansson Foto: Andreas Nilsson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 24 november, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

24 november, 2010