Fredrik Wester och Matti Larsson

Söker sina gamers på olika håll

Att hitta sin målgrupp som spelföretag är viktigt. Det framgår tydligt i två intervjuer med spelutvecklarna Matti Larsson, Zordix, och Fredrik Wester, Paradox. Både driver de företag med Umeåkoppling.

Intervjuerna med Matti Larsson och Fredrik Wester publiceras i Sveriges Radios P3 Spel respektive spelsajten US Gamers. När programledaren Angelica Norgren från P3 Spel besöker spelutvecklarkonferensen GameDev i Umeå passar hon på att intervjua Matti Larsson, VD för Umeåföretaget
Zordix, om vad en gamer är.

”De på iPhone tenderar att vara lite mer casual gamers. Men de som är riktiga gamers brukar köpa riktiga gaming devices och det beror ju på att där finns det riktiga kontroller där du kan gasa och bromsa med en massa riktiga knappar”, säger Matti Larsson
till P3 Spel.

Satsar på Nintendo

Matti Larsson berättar att Zordix tydligt satsat på spel för Nintendos olika konsoler. Företaget har haft framgång i sin satsning på Nintendo 3DS och siktar nu på att också bana mark för spel på Wii U-plattformen.

Det blir helt enkelt en annan känsla i spelandet med sådan kontroller, förklarar Matti Larsson, samtidigt som han betonar att även om Zordix satsat på Nintendos spelkonsoler så är han inte emot andra spelplattformer, de har också sin plats.

"Våra spel är inte för alla"

Även Fredrik Wester, VD på
Paradox
som nyligen öppnat studio i Umeå, tycker till om begreppet gamers i en intervju. Det är
sajten US Gamers
som frågar Wester varför företaget fokuserar på PC-spel som exempelvis War of Roses, den titel som studion i Umeå kommer att jobba vidare med. Är det inte dags att gå över till andra spelplattformer?, undrar US Gamers med en underton av att många företag fått stora succéer på den mobila marknaden. Men Wester sätter tydligt ner foten och hävdar att han säger åt alla som jobbar på Paradox att ”våra spel är inte för alla”.

”Vi försöker inte tillfredsställa alla. Vi vill ha folk som faktiskt har spelandet som sin huvudsakliga underhållning, som en livsstil”, fortsätter Fredrik Wester och hymlar inte med att Paradox siktar in sig på spelare som är hardcore gamers som ägnar timmar åt sitt spelande och gärna ägnar tid åt att bygga nya världar och vara med och utveckla spelen.

Mobila spelrevolutionen

Samtidigt erkänner han att det är svårt att stå emot den mobila revolutionen och att Paradox har sneglat mot möjliga spel på dessa plattformar. ”Men då vill jag inte vara spelet som du spelar i fem minuter när du pendlar till jobbet. Jag vill vara spelet du spelar i fem timmar under en flygning mellan New York och Los Angeles”, säger Wester och berättar för US Gamers att blir det en mobil satsning så handlar det mer om iPad än iPhone.

Intervjuerna visar tydligt hur olika företag hittar sina olika plattformar med olika konsoler, och därmed också olika kundgrupper. För till dessa två intervjuer ska också läggas de erfarenheter som andra företag har från mobilmarknaden, exempelvis Turborilla eller Level Eight från Umeå som båda visat vilka stora framgångar som kan komma från spel för mobiltelefoner.

Text och foto: Mikael Hansson