Sparar miljö och pengar i kundkommunikation

Effektivare pappersutskick, minskad miljöpåverkan i ett komplett system för fysiska brev, mejl, SMS, e-fakturor och sociala medier utlovas i nya tjänsten DOCS, som tagits fram i Umeå.

Av en innovation förväntas det att den presenterar en nyhet, vidare att den fungerar och gärna löser ett problem. Ju mer unik den är, ju mer den förbättrar, desto större och viktigare är innovationen.

I höst introduceras DOCS, en tjänst från Umeå som löser problem de flesta företag brottas med – att de vill effektivisera sina pappersutskick, minska sin miljöpåverkan och sänka kostnaderna för korrespondensen. DOCS tillfredsställer ett universellt behov och lanseras därför med världen som marknad.

Samlad kundkommunikation

Kommunikationstjänsten DOCS är en molnbaserad tjänst som strukturerar och samlar en organisations all korrespondens och kundkommunikation på ett ställe. Ett komplett system för fysiska brev, mejl, SMS, e-fakturor och sociala medier – enklare och effektivare än tidigare system och dessutom till en lägre kostnad, både för miljö och plånbok. DOCS samlar, för första gången, en rad unika lösningar. 

Den prioriterar effektiva kanaler, den pushar trafiken mot digitala lösningar när det fungerar tillfredsställande och samkuverterar varje gång den möjligheten uppstår – det vill säga den är smart nog att lägga flera brev i samma kuvert.

Översätter automatiskt

DOCS kan även översätta innehållet, automatiskt, till det språk mottagaren föredrar, ett inslag som underlättar all korrespondens och minimerar risken för missförstånd med kostsamma efterverkningar.

I DOCS finns även möjligheten för avsändaren att addera riktade budskap som mottagaren kan ha nytta och glädje av, utöver den ursprungliga informationen.  DOCS är dessutom enkelt att välja. Systemet revolutionerar kommunikationen utan höga investeringskostnader.

– Vanligtvis är det höga trösklar in i system som förbättrar så mycket som DOCS gör. Mängder av tekniska frågor, kring både hårdvara och mjukvara, men även olika former av avtal och befintliga system kan vara begränsande. DOCS är designat för att ta hand om hela den processen, och vi kommer spara pengar och miljö från dag ett, säger upphovsmannen Jörgen Anderhed.

T3 använder systemet

Jörgen har jobbat i IT-branschen i 20 år, på bland andra WM-Data och Teknikhuset, men det var hos hans nuvarande arbetsgivare T3 som Jörgen identifierade behovet, kläckte idén och byggde systemet.

T3 har idag fullt ut integrerat Jörgens lösning i sin kundkommunikation, med mycket gott resultat.

– DOCS är en oerhört viktig del av vår affärsmodell. Den möjliggör kostnadseffektiv printning där vi också kan designa layoten så att vi kan målgruppsinrikta erbjudanden i samband med fakturering, vilket innebär stora besparingar i vår direktmarknadsföring. Den effektiva printningen och faktureringen är en väsentligt bidragande orsak till vår ökade lönsamhet, säger Johan Hellström, VD T3.

Samtidigt är T3 egentligen inte den idealiske användaren av systemet.

– Det som är spännande med DOCS är att det finns så många företag och organisationer som skulle ha betydligt större behov och vinning av DOCS än T3. De med ännu fler slutanvändare och de där kommunikation i vissa fall är livsviktig och i många gånger lagstadgad, kommuner och landsting till exempel, säger Jörgen.

Samarbete med Dohi Sweden

Nu tar Jörgen hjälp av den digitala, kreativa byrån Dohi Sweden som använder alla sina resurser inom strategi, design och marknadsföring för att vidareutveckla, paketera och marknadsföra tjänsten, mot Sverige och Skandinavien i ett första steg.

Dohi Swedens VD, Emanuel Dohi, ser en stor potential:

– Det är en smart innovation som samma dag som Jörgen fick idén hade en global marknad. Digitala produkter som förenklar vår vardag har gränslösa möjligheter idag och det är oerhört spännande att få jobba med DOCS. Den representerar verkligen essensen av vad vi ska göra häruppe – komma upp med unika idéer och lösningar, förpacka dem och sälja dem till resten av världen.