Tävla mot andra viktigt för mobilspel

Att låta spelare tävla mot varandra är viktigt för mobilspel, menar Skellefteåföretaget Gold Town Games.

Gold Town Games har gjort sportmanagerspelet World Hockey Manager (WHM) mer socialt för sina användare. I den nya funktionen Social League ges användarna möjligheten att i egna ligor tävla, samarbeta och kommunicera med varandra. Varje helg, med start på fredagar, börjar en ny ligacup där alla världens Social Leagues tävlar mot varandra och de användare som lyckas bäst, både inom den egna ligan men också i jämförelse med andra ligor, vinner ära och premier.

– Social League är en efterlängtad feature, både från användare och aktieägare och därför är det skönt att vi äntligen har lanserat den. Möjligheten till ökad interaktion mellan användarna är viktig för den fortsatta utvecklingen av WHM, säger vd Pär Hultgren.

– Att användarna nu kan chatta, tävla och utvecklas tillsammans förhöjer den totala spelupplevelsen. Vår förhoppning är att detta kommer att bidra till en ökad organisk spridning samt en förstärkt retention, det vill säga att fler användare fortsätter att spela WHM under en längre tid, fortsätter Pär Hultgren.

Detta är en första versionen av Social Leauge och framöver finns en plan på att utveckla det vidare.

– Vi fortsätter att arbeta metodiskt och det finns planer på ytterligare nya funktioner i WHM som till exempel att ge användarna möjligheten byta saker inom spelet eller tillgång till varandras statistik och framgångar. Men närmast ska vi först samla in och analysera användardata, säger Pär Hultgren.

Kort om Gold Town Games

Gold Town Games AB är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av vd Pär Hultgren, består av en grupp personer med gedigen erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar idag helt på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första speltitel, World Hockey Manager (WHM), lanserades globalt i slutet av 2017. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet och använda sin egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter.