EduPlay Challenge 2014

Spelbaserat lärande i fokus på hackathon för skolan

EduPlay Challenge ska locka fler att skapa spel och spelbaserat lärande för skolan. Nu ordnas ett hackathon för alla pedagogiskt intresserade.

Under de senaste åren har det vuxit fram ett stort intresse i Sverige för hackathon. Det är evenemang, ofta under 24 timmar i sträck, där programmerare, designers och idégivare träffas för att tillsammans skapa nya produkter och tjänster, skriva kod och inspireras av varandras färdigheter.

EduPlay Challenge är ett hackathon som riktar sig till pedagoger och utvecklare som vill skapa spel och spelbara läromedel för skolan. Anmälan har när detta skrivs precis stängts och totalt kommer 22 deltagare i sex olika team med tre till fyra deltagare i varje team att delta.

Måndag 27 oktober startar eventet kring spelbaserat lärande på Sliperiet, Konstnärligt campus i Umeå. Hackathonet ingår även som en del i det valbara programmet för Umeå universitets fortbildningsdagar för lärare. Den som inte deltar i själva tävlingen kan ändå vara med som publik och lyssna på en inspirerande keynoteföreläsning av Åsa Roos om spel och motivation.

Tisdag 28 oktober, kl 19.00, går de tävlande lagen i mål och juryn delar då ut pris. Även detta kan man anmäla sig till som publik.
Se mer information på EduPlay Challenge.

Eduplay Challenge är ett samverkansprojekt mellan Umeå kommuns skolor, Region Västerbotten, Endigo, InfoTech Umeå, Sogeti, HumLabX (Umeå universitet), Dohi Sweden, DinoLab och Kreator.