Omegapoint

Språket i sociala medier

Aktuell och kritikerrosad bok om språket i sociala medier där en av medförfattarna är utbildad språkkonsult vid Umeå universitet.

Kommuner, organisationer, myndigheter och institutioner, skolor, företag och ideella organisationer, alla har anammat sociala medier som ett arbetsredskap.

Frågor som de två författarna tar upp i boken
Språket i sociala medier
är bland annat hur vi då ska skriva i informella medier som Wikipedia, Facebook, Linkedin eller Twitter utan att texten blir naiv, sårande, missvisande, full av språkfel och kanske bryter mot lagen. Konkreta råd och anvisningar ingår också som en del av bokens innehåll om det sociala mediebruset.

Författare till boken är Helena Englund Hjalmarsson och Ingrid Herbert. Den senare utbildad språkkonsult vid Umeå universitet.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 28 augusti, 2012



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

28 augusti, 2012