Startup-bolaget Rivia Sports satsar på e-handel och event. Nyligen erbjöd Rivia Sports en träningsresa till Spanien, bilden visar några av deltagarna på resan.
Startup-bolaget Rivia Sports satsar på e-handel och event. Nyligen erbjöd Rivia Sports en träningsresa till Spanien, bilden visar några av deltagarna på resan.

Ställer om till framtidens handel

Rivia Sports tar nästa steg mot framtidens handel, satsar på webbshop i kombination med event.

Satsningen kommer innebära större fokus från Rivia Sports på webbshop i kombination med event i form av popup-butiker runt om i Sverige och Europa samt intressanta och roliga event i företagets lokal på Rådhusesplanaden 13 i Umeå.

–Vi följer kundernas agerande och de trender vi ser på marknaden, säger grundaren Rivia Oliveira, som startade sitt företag som ett inkubatorbolag hos BIC Factory.

Allt fler shoppar online

Det är ingen nyhet att allt fler köp görs online och företag utvecklar hela tiden nya lösningar för att överbrygga de utmaningar som finns med e-handel, ett sätt är att erbjuda fri frakt och retur för att kunna prova kläderna innan ett köp. Dessutom förväntas virtual reality, VR, och augmented reality, AR, utveckla e-handel än mer i framtiden.

Med ett ökat fokus på e-handel hoppas Rivia Sports få större möjligheter att konkurrera på en internationell marknad, samtidigt som den personliga kontakten med kunden fortfarande är viktig.

Även om traditionell handel övergår till e-handel förväntar sig många kunder unika och personliga köpupplevelser. För att möta förväntningarna vill Rivia Sports fortsätta med utveckling av e-handelsupplevelsen samt komplettera denna med event.

Träningsresa

Ett exempel är en träningsresa till La Pared på Fuerteventura som Rivia Sports nyligen arrangerade tillsammans med Apollo Sports.

– På resan deltog 60 personer och vi har fått otroligt bra feedback av deltagarna. Även utvärderingen som gjordes av Apollo Sports visade på en superfin respons. Vi planerar redan nästa års resa till samma ställe, säger Rivia Oliveira.

Satsningen innebär också att Rivia Sports kommer att finnas i popup-butiker runt om i Sverige, närmast tillsammans med Sisters in Law i The Lobby i Stockholm.

Rivia Sports-butiken på Rådhusesplanaden 13 kommer att ändra utseende och göras om till ett community med företag som delar Rivia Sports arbetssätt, däribland Rivia Sports butikspartner, uMe Store. Dessutom kommer lokalen att anpassas för att kunna arrangera lokala event. En konsekvens av det är att butikens ordinarie öppettider kommer upphöra sista juli.