Stark film från Umeå väcker debatt om nätdroger

När UmeBrå startar kampanj mot nätdroger bidrar produktionsbolaget Lampray/Kreator och byrån Plakat med en stark film om föräldrars kamp för att stötta sina barn som blivit beroende.

Var sjunde gymnasieelev i Umeå har testat narkotika och många experimenterar med droger som köps in via internet, enligt undersökningen Unga enkäten. Med Youtube-filmen
”Snälla, säg att det snart är bra”
hoppas nu
UmeBrå, Brotts- och drogförebyggande rådet, väcka debatt om riskerna.

– Vi har gjort filmen för att verkligen öppna ögonen på folk och få igång en debatt om hur vi löser detta allvarliga problem. För att vända utvecklingen krävs en bred samhällsmobilisering med många unga och vuxna som engagerar sig. Vi vill få med oss alla goda krafter för att komma till rätta med problemen, säger Lennart Andersson, enhetschef på UmeBrå.

Lampray

Bakom filmen står byrån
Plakat
och produktionsbolaget
Lampray
som håller till i
Kreators
kontorshus i Umeå. Lampray består av Linus Andersson och Martin Gärdemalm vars verksamhet som filmarbetare startade när de var gymnasieelever på Midgårdsskolan i Umeå. I det egna bolaget Lampray har de idag ett stort antal exempel på kortfilmer, reklamfilmer och musikvideor som de producerat.

Lampray har sitt kontor hos Kreator, ett aktiebolag som samlar en mängd kreatörer och hjälper till med administration, ekonomi och även fungerar som agentur för bolagen. Filmproducenter, animatörer, illustratörer, spelutvecklare, ljudstudio och formgivare ryms i huset vilket gör att det blir enkelt för dem att ta hjälp av varandra vid olika produktioner.

Griper tag

Med ”Snälla, säg att det snart är bra” har Lampray och Plakat skapat en film som inte bara griper tag i den som ser den utan även starkt berörde de som arbetade med produktionen. Jakob Mjöbring, kreativ ledare på byrån Plakat, berättar i ett uttalande på byråns webb:

– Ett av de mest angelägna projekten i Plakats historia. Vi tror att filmen, och den debatt den kommer att väcka, ska göra stor nytta, säger Jakob Mjöbring.

Redan efter första dygnet på Youtube har filmen visats över 2 000 gånger. Det starka ämne som filmen tar upp medför också att flera vill tycka till om den i kommentarsfältet. Det har i sin tur inneburit att UmeBrå fått ytterligare en kanal att bevaka där man nu möter allmänheten för debatt och diskussion via Youtube.

Text: Mikael Hansson