Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Stark spelutveckling i Umeå

Publicerad 2019-03-15

Återigen är det fullsatt på Teknikfrukost hos Uminova Innovation, ett arrangemang som lyfter fram teknikkunnande och innovationer inom industrin i Umeå. Denna gång är det spelutveckling och gamification som lockar.

Först ut bland talarna är spelutvecklaren Guido Schmidt. När Paradox Arctic värvade honom 2017 från Tyskland till spelstudion i Umeå gav det eko i spelvärlden. Guido Schmidt är ett namn som nämns med respekt inom europeisk dataspelsutveckling. Dåvarande studioföreståndaren Mattias Wiking jämförde det med att Zlatan skulle ha värvats till något av Umeås fotbollslag.

Så när Guido Schmidt på Teknikfrukost får tillfälle att berätta om vilka metoder som spelutvecklare använder för att få spel intressanta är det en djup brunn av erfarenhet som han kan ösa ur.

Så tänker spelutvecklare

Guido Schmidt betonar tre viktiga områden som spelutvecklare har att förhålla sig till. Det är spelarens fysiska, mentala och sociala förmågor.

Att utmana fysiska och motoriska färdigheter är en grund för många spel. Ofta handlar det om tajming, om koordination mellan hand och öga, som att trycka på rätt knappar för att följa en melodi i Guitar Hero. Här måste spelutvecklaren ha en insikt i hur ett spel utmanar spelarens kunnande. Det får inte bli för svårt för tidigt, men inte heller vara för lätt eftersom spelaren då fort kan tröttna på spelet.

Det mentala är också viktigt, betonar Guido Schmidt. Spel ställer stora krav på god koncentration och fokusering, vare sig det är en kort spelomgång på bussen eller långa sessioner vid en datorskärm hemma i bostaden.

Spel ställer även krav på social förmåga, inte minst när det handlar om att spela tillsammans med andra. Lagarbete är en grund för många av de största spelen, något som är en viktig byggsten för spelutvecklare.

– Du måste också ha hög kvalitet och variation, så att inte spelaren behöver göra samma sak hela tiden. Du behöver även ett intuitivt användargränssnitt, säger Guido Schmidt.

Men framför allt behövs ett bra ”game flow”, att spelaren får en skön känsla att flyta med i spelet, betonar han.

Expert på gamification

Jan Bidner tar sedan vid. Han är strateg och expert på gamification på företaget Insert Coin. Gamification brukar på svenska kallas för spelifiering och innebär att delar från spel flyttas in i verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande, det kan vara handel, utbildning eller arbetsplatser inom industrier. Syftet är att skapa engagemang och motivation.

– Studier har visat att människor som är engagerade i sina arbetsplatser är mer produktiva. De tycker att det är roligt att jobba och med det blir också företagen mer framgångsrika, säger Jan Bidner.

– Men det räcker inte med att göra roliga spel som man spelar lite vid sidan om. Det handlar om att verkligen förstå verksamheten och vad som är engagerande i den.

Spel i fabriken

Jan Bidner berättar om ett försök på en stor fabrik bland arbetare som utför rondering, alltså när de rör sig i fabriken för att undersöka om maskinerna fungerar som de ska. När det fördes in moment av gamification i dessa vardagsrutiner blev de med ens mer stimulerande.

– Gamification handlar ganska lite om själva tekniken, om VR, 3D och coola spel. Det handlar mer om motivation, att man verkligen vill göra saker, att man är sugen på det, förklarar Jan Bidner.

– Fundera därför mer på varför, än på hur, när ni börjar med gamification. Det räcker inte med sockerkickar, då blir det ganska tomt efter ett tag, slår han fast.

Spelbolag i inkubatorn

Fredrik Nyström, affärsutvecklare på Uminova Innovation, berättade också om den satsning på spelbolag som Uminova Innovation dragit igång där flera spelbolag idag har plats vid inkubatorn. Tommy Eriksson, näringslivsutvecklare vid Umeå kommun, gav också information om de spelutbildningar som kommer att startas i Umeå till hösten 2019 i form av yrkesutbildningar, något som förväntas ge Umeå som spelstad ett ännu större uppsving.

Teknikfrukost arrangeras av Uminova Innovation och Umeå kommun.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.